SylabUZ

Generate PDF for this page

Public Health - course description

General information
Course name Public Health
Course ID 12.7-WL-LEK-ZPUB
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Joanna Mazur, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z historią zdrowia publicznego oraz podstawowymi pojęciami w zdrowiu publicznym.

2. Charakterystyka źródeł danych na temat zdrowia populacji, mierników zdrowia wykorzystywanych w działaniach zdrowia publicznego oraz dostępnych baz danych o zdrowiu.

3. Informacja o obciążeniu  populacji chorobami cywilizacyjnymi oraz wybrane uwarunkowania chorób.

4. Metody identyfikowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, rola systemu opieki zdrowotnej w ich zaspokajaniu oraz założenia Narodowego Programu Zdrowia.

5. Omówienie podstaw prawnych i źródeł finansowania działań w obszarze zdrowia publicznego,  jego interdyscyplinarnego charakteru oraz wpływu regulacji prawnych, działań społecznych i gospodarczych na zdrowie.

6. Podanie zasad budowy i wdrażania programów promocji zdrowia oraz profilaktyki problemów zdrowotnych, szczebel centralny, lokalny i udział NGO.

7. Przedstawienie problemów zdrowotnych w skali globalnej oraz zasad międzynarodowej polityki zdrowotnej.

Prerequisites

Brak

Scope

1. Funkcje zdrowia publicznego w ujęciu historycznym i wg różnych koncepcji krajowych i zagranicznych (w tym EPHOs).

2. Opieka medyczna, promocja zdrowia, profilaktyka 

3. Stan zdrowia społeczeństwa i jego uwarunkowania: choroby cywilizacyjne i zdrowie środowiskowe; problemy zdrowotne grup ludności (wiek, niepełnosprawność).

4. Ustawa o zdrowiu publicznym  oraz cele i sposób realizacji Narodowego Programu Zdrowia.

5. Omówienie i przykłady działań z obszaru HIA (Health Impact Assessment).

6. Organizacje i szczeble administracji realizujące programy promocji zdrowia oraz profilaktyki problemów zdrowotnych.

7. Planowanie, realizacja i ewaluacja programów profilaktycznych na wybranych przykładach.

8. Przykłady strategii międzynarodowych, międzynarodowych programów badawczych i interwencyjnych; rola organizacji międzynarodowych i zewnętrznych źródeł finansowania. 

Teaching methods

1. Wykład

2. Zadania przekazywane przez wykładowcę przez platformę CM   (linki do konferencji i źródeł danych)

3. Dyskusja przykładowych pytań egzaminacyjnych związanych z treścią wykładów

4. Metoda przypadków (kraje, programy, strategie, klasy chorób i uwarunkowań)

5. Studiowanie zalecanych materiałów źródłowych do wybranych wykładów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Udział w zajęciach dydaktycznych zgodnie z regulaminem studiów

2. Wykonanie jednego zadania obowiązkowego na platformie CM; zadania opcjonalne dodatkowo punktowane

3. Uzyskanie co najmniej 60% punktów na kolokwium; 30-40 pytań  z możliwością jednokrotnej odpowiedzi 

4. Oceną końcowa jako średnia ważona z aktywności na platformie CM i kolokwium; zalicza 65% ogólnej punktacji; waga kolokwium i projektu własnego po 0,5.

Recommended reading

1. Cianciara D., Lewtak K., Gajewska M., Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce. MZ Warszawa 2015, dostępne na http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa

2. Woynarowska B. (red.) Edukacja zdrowotna. PWN Warszawa 2017 

3. Pinkas J. Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. PZWL Warszawa 2021

Further reading

1. Wojtyniak B., Goryński P. Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania” – raport skrócony, NIZP-PZH Warszawa 2018. Dostępne na http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/wydawnictwa

2. Stawiarska E. Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Difin Warszawa 2019

3. Materiały ze strony internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz nadzorowanych przez MZ instytutów naukowo-badawczych polecane przez wykładowcę. 

Notes

Drobne modyfikacje dopuszczalne w zależności od przyjętej formy prowadzenia zajęć (stacjonarne, zdalne, mieszane, elementy e-learningu). Zmiany będą zgłaszane przez wykładowcę na pierwszych zajęciach. 

 


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:53)