SylabUZ
Course name | Evidence-Based Science - elective course |
Course ID | 12.9-WL-LEK-PWNOP |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit |
Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studentów umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, współpracy i samokształcenia.
Nauka oparta na problemie to metoda uczenia się, która skutecznie zastępuje „wkuwanie” na pamięć i szkoli w krytycznym czytaniu fachowych tekstów (np. historii choroby, opisu przypadku klinicznego, artykułu naukowego), logicznym kojarzeniu faktów i myśleniu niestandardowym.
Masz ochotę na rozwiazywanie zagadek medycznych? Chcesz spróbować swoich sił jako szef/szefowa zespołu? A może potrzeba Ci trochę treningu do pracy w grupie? Jeżeli jedna z tych odpowiedzi brzmi „TAK” – to jest to przedmiot dla Ciebie!
Zaliczenie III-go semestru.
Wiedza podstawowa z zakresu immunologii, mikrobiologii, wirusologii, genetyki medycznej oraz diagnostyki laboratoryjnej.
Opracowanie historii chorób, przypadków klinicznych, artykułów naukowych z dziedziny immunologii, mikrobiologii, wirusologii oraz diagnostyki laboratoryjnej.
Indywidualna i grupowa komunikacja i synteza informacji.
Koncepcja nauki opartej na problemie Problem based learning (PBL) to nauczanie metodą rozwiązywania problemów, który stawia studenta w centrum procesu przekazywania wiedzy i skłania go do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Podobnie jak w przypadku innych grupowych metod, należy rozdzielić role: moderatora, mówcy, protokolanta i osoby mierzącej czas. Po rozdzieleniu ról, grupa omawia kierunki zmierzające do rozwiązania problemu, a także ewentualne zadania. Ważne jest, aby wszyscy członkowie grupy aktywnie uczestniczyli w zajęciach, badali i odkrywali problem na różnych płaszczyznach.
Każdy temat jest omawiany podczas dwóch sesji: A i B. Pomiędzy sesjami przewidziana jest przynajmniej tygodniowa przerwa na przygotowanie materiału.
Sesja A
Sesja B
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Gałaś A, Pac A. Wykorzystanie elementów Problem-Based Learning w nauczaniu epidemiologii. Probl Hig Epidemiol 2009, 90(4): 608-612.
Bliss J. Chang, Problem-based learning in medical school: A student's perspective Annals of Medicine and Surgery 12 (2016) 88e89.
Principles and Practice of Case-based Clinical Reasoning Education A Method for Preclinical Students (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK543760/)
Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:25)