SylabUZ

Generate PDF for this page

Principles of Work with an Elderly Person – elective course - course description

General information
Course name Principles of Work with an Elderly Person – elective course
Course ID 12.0-WL-LEK-PWPPCS
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • lek. med. Urszula Kawalec-Hurny
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Zapoznanie z odrębnością przebiegu chorób w okresie późnej dorosłości, współpracy interdyscyplinarnej, ocenie i hierarchizacji  złożonych problemów zdrowotnych o opiekuńczych. Student będzie potrafił identyfikować problemy zdrowotne, funkcjonalne i opiekuńcze pacjenta geriatrycznego, zgodnie z indywidualnymi priorytetami chorego uzgodnionymi z lekarzem we współpracy z zespołem praktyków geriatrycznych. Kształtowanie u studentów właściwych postaw społecznych wobec osób starszych.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Charakterystyka populacji osób w starszym wieku w Polsce i na świecie;
  2. Biologiczne, psychologiczne oraz społeczne aspekty starzenia się człowieka;
  3. Koncepcja jakości życia uwarunkowana zdrowiem;
  4. Koncepcja pozytywnego starzenia się w zakresie stylu życia;
  5. Znaczenie współpracy pomiędzy zespołem terapeutycznym a podopiecznym i jego rodziną, opiekunem w wybranych jednostkach chorobowych;
  6. Umiejętność komunikacji z chorym w zależności od sprawności psycho - fizycznej;
  7. Człowiek w starszym wieku w rodzinie i społeczeństwie;
  8. Potrzeby ludzi zaawansowanych wiekowo i możliwości ich zaspokajania;
  9. Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne;

Teaching methods

Metoda zadań praktycznych, rozwiązywanie problemu w oparciu o dyskusję, studium przypadku, praca indywidualna i w grupach, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przedmiot kończy się zaliczeniem polegającym na obserwacji pracy studenta z osobą starszą podczas wizyty w placówce opiekuńczej (jeśli pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna)  i/lub pozytywnej oceny ze sprawdzianu opisowego i sprawdzianu umiejętności praktycznych, aktywności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia.

Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność, którą student powinien odrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia przed zaliczeniem końcowym.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

 

Recommended reading

  1. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i  Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
  2. Murdoch I i wsp (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka Stany nagłe w geriatrii.) Edra Urban & Partner, 2017.
  3. Szatur-Jaworska, Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy Gerontologii Społecznej, Aspra-JR, Warszawa 2006.
  4. Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.

Further reading

  1. Douglas G., Nicol F., Robertson C., Badania kliniczne. Edra Urban & Partner Wrocław 2015.
  2. Hill R. Pozytywne starzenie się. Laurum 2010.
  3. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin  2009.
  4. Brzezińska M. Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin Warszawa 2011.
  5. de Beauvoir S, Starość. Warszawa 2011.
  6. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.

Notes

Prowadzący: dr Urszula Kawalec-Hurny


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:37)