SylabUZ

Generate PDF for this page

Paediatrics - course description

General information
Course name Paediatrics
Course ID 12.0-WL-LekAM-P
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Credit with grade
Seminar 10 0,67 10 0,67 Credit with grade
Zajęcia kliniczne 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:

- badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku,

- prowadzenie dokumentacji medycznej,

- fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny,

- korzystania z siatek centylowych, tabel norm,

- oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania,

- profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu, profilaktyka chorób cywilizacyjnych,

- żywienia dzieci w różnym wieku,

- szczepień ochronnych,

- zasad przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej,

- zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci,

- znajomości zasad podstawowych metod diagnostycznych w pediatrii,

- znajomości symptomatologii chorób wieku dziecięcego,

- znajomość najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego.

Prerequisites

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.

Scope

Tematyka wykładów:

1. Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.

2. Podstawowe metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.

3. Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.

4. Nietrzymanie moczu u dzieci.

5. Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.

6. Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.

7. Zakażenia dolnego piętra układu oddechowego - etiologia, diagnostyka, różnicowanie.

8. Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.

9. Cukrzyca u dzieci.

10. Układu krwiotwórczy u dzieci. 

11. Symptomatologia  zaburzeń hematologicznych.

12. Epidemiologia i symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci.

13. Dojrzewanie układu immunologicznego dziecka.

14. Szczepienia ochronne.

15. Zaburzenia  odporności u dzieci.

16. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.

17. Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.

18. Biegunki u dzieci.

19. Alergia pokarmowa.

20. Genetyczne uwarunkowanie wrodzonych wad czaszki.

21. Wstęp do dysmorfologii.

 

Tematyka seminariów:

1. Rozwój dzieci. Badanie noworodków i niemowląt.

2. Żywienie dzieci.

3. Niedokrwistości wieku niemowlęcego.

4. Profilaktyka niedoboru witaminy D3.

5. Otyłość u dzieci.

6. Profilaktyka próchnicy i wad zgryzu.

7. Zaburzenia wzrastania.

8. Zakażenia układu moczowego u dzieci.

9. Refluks pęcherzowo-moczowodowy.

10. Drgawki gorączkowe.

11. Neuroinfekcje.

Teaching methods

Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczenia wymagane są: obecność na wykładach, seminariach i ćwiczeniach (zajęciach klinicznych), zaliczenie części praktycznej z badania przedmiotowego dziecka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii) oraz zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i seminariów).

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 zajęciach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 40 pytań (20 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 20 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z  wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich form zajęć. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu. Niezaliczenie jednej z form zajęć skutkuje niezaliczeniem całości zajęć (ocena końcowa negatywna).

Uzyskane punkty z testu są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Sposób wyliczania oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.     Krawczyński M. Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.

2.     Obuchowicz A. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL 2021 (wyd. 2).

3.     Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i Egzaminu Specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

Further reading

1.     Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:33)