SylabUZ
Course name | Paediatrics |
Course ID | 12.0-WL-LekAM-P |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Seminar | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Credit with grade |
Zajęcia kliniczne | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem kształcenia jest zdobycie wiedzy i osiągnięcie praktycznych umiejętności w zakresie:
- badania podmiotowego i przedmiotowego dzieci w różnym wieku,
- prowadzenie dokumentacji medycznej,
- fizjologii rozwoju fizycznego i psychomotorycznego dziecka oraz metod jego oceny,
- korzystania z siatek centylowych, tabel norm,
- oceny krytycznych parametrów życiowych u dzieci; zasad i narzędzi służących do ich monitorowania,
- profilaktyki w pediatrii: szczepienia, profilaktyka chorób niedoborowych (krzywica, anemia z niedoboru żelaza i kwasu foliowego), profilaktyka próchnicy i wad zgryzu, profilaktyka chorób cywilizacyjnych,
- żywienia dzieci w różnym wieku,
- szczepień ochronnych,
- zasad przeprowadzania powszechnych przesiewowych badań lekarskich w populacji dziecięcej,
- zasad funkcjonowania Przychodni POZ dla dzieci,
- znajomości zasad podstawowych metod diagnostycznych w pediatrii,
- znajomości symptomatologii chorób wieku dziecięcego,
- znajomość najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego.
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.
Tematyka wykładów:
1. Symptomatologia chorób układu krążenia u dzieci.
2. Podstawowe metody diagnostyki kardiologicznej u dzieci.
3. Symptomatologia chorób układu moczowego u dzieci.
4. Nietrzymanie moczu u dzieci.
5. Nadciśnienie tętnicze u dzieci – metody pomiaru, normy ciśnienia, przyczyny oraz diagnostyka.
6. Symptomatologia chorób układu oddechowego u dzieci.
7. Zakażenia dolnego piętra układu oddechowego - etiologia, diagnostyka, różnicowanie.
8. Symptomatologia zaburzeń endokrynologicznych u dzieci.
9. Cukrzyca u dzieci.
10. Układu krwiotwórczy u dzieci.
11. Symptomatologia zaburzeń hematologicznych.
12. Epidemiologia i symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci.
13. Dojrzewanie układu immunologicznego dziecka.
14. Szczepienia ochronne.
15. Zaburzenia odporności u dzieci.
16. Symptomatologia chorób przewodu pokarmowego u dzieci.
17. Bóle brzucha – przyczyny, diagnostyka.
18. Biegunki u dzieci.
19. Alergia pokarmowa.
20. Genetyczne uwarunkowanie wrodzonych wad czaszki.
21. Wstęp do dysmorfologii.
Tematyka seminariów:
1. Rozwój dzieci. Badanie noworodków i niemowląt.
2. Żywienie dzieci.
3. Niedokrwistości wieku niemowlęcego.
4. Profilaktyka niedoboru witaminy D3.
5. Otyłość u dzieci.
6. Profilaktyka próchnicy i wad zgryzu.
7. Zaburzenia wzrastania.
8. Zakażenia układu moczowego u dzieci.
9. Refluks pęcherzowo-moczowodowy.
10. Drgawki gorączkowe.
11. Neuroinfekcje.
Program nauczania propedeutyki pediatrii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Do zaliczenia wymagane są: obecność na wykładach, seminariach i ćwiczeniach (zajęciach klinicznych), zaliczenie części praktycznej z badania przedmiotowego dziecka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Pediatrii) oraz zdanie kolokwium końcowego (sprawdzian testowy z tematyki wykładów i seminariów).
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 zajęciach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.
Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 40 pytań (20 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 20 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich form zajęć. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu. Niezaliczenie jednej z form zajęć skutkuje niezaliczeniem całości zajęć (ocena końcowa negatywna).
Uzyskane punkty z testu są przeliczane na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Sposób wyliczania oceny końcowej:
Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0
Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5
Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0
Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5
Średnia 4,75-5 = ocena 5
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Krawczyński M. Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.
2. Obuchowicz A. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL 2021 (wyd. 2).
3. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i Egzaminu Specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).
1. Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).
Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:33)