SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pediatria |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-P |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Zajęcia kliniczne | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 20 | 1,33 | 20 | 1,33 | Egzamin |
Celem kształcenia z pediatrii jest:
- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,
- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,
- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,
- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,
- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,
- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,
- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii, farmakologii oraz zagadnień omawianych podczas zajęć z pediatrii na III r. studiów.
Wykłady:
Seminaria:
Program nauczania realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia kliniczne odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.
Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą zaznajomieni oraz obecni podczas procedur/badań wykonywanych u dzieci w ramach pobytu w oddziałach (m.in. badania USG, badania echokardiograficznego, RTG, TK, MR, biopsji nerki, szpiku, nakłucia lędźwiowego, zakładania zgłębnika żołądkowego, cewnikowania pęcherza moczowego, inhalacji i tlenoterapii, badań czynnościowych przewodu pokarmowego, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, całodobowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia wymagane są obecności na wszystkich formach zajęć (wykładach, seminariach i ćwiczeniach - zajęciach klinicznych).
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w ostatnim dniu zajęć w oddziale i obejmuje sprawdzenie nabycia praktycznych efektów kształcenia.
Zaliczenie części seminaryjnej jest na podstawie aktywności podczas zajęć oraz przygotowania i przedstawienia zagadnienia z zakresu pediatrii klinicznej.
Zaliczenie wykładów (egzamin) odbywa się poprzez zdanie testu. Test zaliczeniowy obejmuje 60 pytań (jedno- i wielokrotnego wyboru). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć (średnia z 3 ocen). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku nie zaliczenia jakiejkolwiek części, student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia (testowego lub ustnego) po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. Usprawiedliwienie - odpowiedni dokument poświadczający chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.
Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Sposób wyliczania oceny końcowej:
Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0
Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5
Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0
Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5
Średnia 4,75-5 = ocena 5
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).
2. Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2022 14:04)