SylabUZ
Course name | Family Medicine |
Course ID | 12.0-WL-LekAM-MRo |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Zajęcia kliniczne | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Seminar | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Exam |
C1- poznanie specyfiki pracy lekarza rodzinnego, jego roli w systemie opieki zdrowotnej, odrębności medycyny rodzinnej jako dyscypliny naukowej i klinicznej.
C2. Opanowanie umiejętności zbierania i interpretacji wywiadu lekarskiego u dziecka i pacjenta dorosłego w warunkach praktyki lekarza rodzinnego
C3. opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości dziecka i pacjenta ze zwróceniem rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej w warunkach praktyki lekarza rodzinnego
C4. Planowanie procesu diagnostycznego i interpretacja wyników badań laboratoryjnych, diagnostyki obrazowej i EKG w podstawowych jednostkach chorobowych najczęściej spotykanych w praktyce lekarza rodzinnego
C5 Planowanie postępowania terapeutycznego w oparciu o obowiązujące standardy postępowania i indywidualizacja terapii wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej
C5. Profilaktyka chorób, uzależnień, promocja zdrowia ze szczególnym naciskiem na wczesne wykrywanie chorób nowotworowych
C6 Zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy
Znajomość i umiejętność łącznego wykorzystania w procesie diagnostyki i leczenia wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych zdobytych w czasie dotychczasowego toku studiów, zarówno w zakresie nauk podstawowych i przedmiotów przedklinicznych jak i przedmiotów klinicznych.
1. Rola lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia
2. Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w najczęstszych schorzeniach dotyczących układów: sercowo-naczyniowego, oddechowego, przewodu pokarmowego, układu moczowego i rozrodczego, hematologii, reumatologii, schorzeń skóry i tkanki podskórnej występujących w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem specyfiki w poszczególnych grupach wiekowych
3. Szczepienia ochronne wskazania, przeciwskazania, kalendarz szczepień, powikłania, kwalifikacja do szczepień.
4. Komunikacja z pacjentem i rodziną pacjenta, konsultacje lekarskie, specyfika procesu diagnostycznego w praktyce lekarza rodzinnego
5. Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób cywilizacyjnych i nowotworowych.
6. Patologia rodzinna i środowiskowa, przemoc w rodzinie.
7. Rozpoznawanie i terapia uzależnień w praktyce lekarza rodzinnego.
8. Opieka nad przewlekle chorym.
9. Medycyna paliatywna w praktyce lekarza rodzinnego.
10. Prowadzenie dokumentacji medycznej
Zajęcia kliniczne prowadzone w grupach 5-osobowych w gabinetach lekarza rodzinnego, uczestnictwo w codziennej pracy lekarza. Seminaria - poświęcone interpretacji EKG, badań laboratoryjnych, najczęstszych objawów klinicznych, procedur medycznych oraz aktualnych standardów postępowania w praktyce lekarza rodzinnego w oparciu o studium przypadku, dyskusję, prezentację. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych, obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.
Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (pytanie jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia zajęć klinicznych, seminariów i sprawdzianów wiedzy oraz obecność na wykładach. W uzasadnionych przypadkach 1 lub 2 usprawiedliwionych nieobecności zajęć student ma możliwość odrobienia tych zajęć z inną grupą po uzyskaniu zgody prowadzącego zajęcia i/lub sprawdzianu ustnego wiedzy obejmującej dane zajęcia. Usprawiedliwienie odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie końcowe składa się z części teoretycznej (test).
Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego. Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 100 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 100 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 65% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 65 ).
Punktacja - oceny:
< 65>
65-71 pkt. - 3,0
72-78 pkt. - 3,5
79-85 pkt. - 4,0
86-92 pkt. - 4,5
93-100 pkt. - 5,0
W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.
Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 01-09-2022 16:36)