SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Wady rozwojowe człowieka - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Wady rozwojowe człowieka
Course ID 12.0-WL-Lek-PWWRC
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania fenotypu charakterystycznego dla wybranych wad występujących u pacjentów w różnym wieku oraz wyjaśnienie mechanizmów powstawania tych wad w przebiegu rozwoju ontogenetycznego. We wstępnych ćwiczeniach omówione zostaną rodzaje wad wrodzonych endo- i egzogenne czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie oraz wady powstałe w początkowych okresach rozwoju wewnątrzmacicznego. Następnie kolejno wyjaśniony zostanie mechanizm powstawania wad narządów poszczególnych układów: sercowo-naczyniowego, pokarmowego, dokrewnego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju.

Prerequisites

Wiedza z zakresu anatomii i embriologii człowieka na poziomie szkoły średniej.

Scope

Program fakultetu obejmuje 10 spotkań, które odbywać się będą raz w tygodniu i będą miały formę seminariów poprzedzonych krótkim występem asystenta prowadzącego. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą opracowane zadania multimedialne do samodzielnego rozwiązania przez studentów.

Celem zajęć jest nauczenie studentów mechanizmów powstawania wad wrodzonych w przebiegu rozwoju wewnątrzmacicznego. We wstępnym ćwiczeniu omówione zostaną rodzaje wad wrodzonych, endo- i egzogenne czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie oraz wady powstałe w początkowych okresach rozwoju wewnątrzmacicznego. Następnie kolejno wyjaśniony zostanie mechanizm powstawania wad narządów  poszczególnych układów: sercowo-naczyniowego, pokarmowego, dokrewnego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju.

Po zakończonym kursie student będzie potrafił określić różnice między definicją wady genetycznej i wady wrodzonej. Będzie posiadał wiedzę z zakresu mechanizmów powstawania wad rozwojowych oraz ich konsekwencji. Będzie potrafił określić, jak pilnego zaopatrzenie wymaga określona wada oraz w jaki sposób można zapobiegać jej powstawaniu.

Teaching methods

Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń poprzedzonych wstępem asystenta prowadzącego Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą schematy, animacje oraz specjalnie opracowane zadania multimedialne do samodzielnego rozwiązania przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiedza i umiejętność jej zastosowania weryfikowana będzie na bieżąco w trakcie trwania zajęć w oparciu o wyniki zadań przygotowanych do każdego ćwiczenia oraz na podstawie wyniku sprawdzianu końcowego

Recommended reading

  1. Moore, K.L., Persaud, T.V.N., Torchia, M.G., Redakcja wydania I polskiego: M. Zabel, H. Bartel: Embriologia i wady wrodzone, Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2013.

          konspekty przygotowane przez osoby prowadzące ćwiczenia

Further reading

  1. Sadler, T.W,: Embriologia lekarska. Med. Tour Press International, Warszawa, 1993

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 09:48)