SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Patofizjologia procesu starzenia - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Patofizjologia procesu starzenia
Course ID 12.9-WL-Lek-PWPPS
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Andrzej Bręborowicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Celem kształcenia jest poznanie mechanizmów starzenia organizmu. Omawiane będą zmiany w czynności narządów wynikających z procesu starzenia. Zwrócona będzie uwaga na czynniki przyspieszające i opóźniające proces starzenia.

Prerequisites

Znajomość anatomii, histologii, fizjologii i podstaw patofizjologii człowieka.

Scope

  • Wstęp do gerontologii i geriatrii
  1. Definicja gerontologii i geriatrii
  2. Epidemiologia procesu starzenia
  3. Dobre starzenie. Stulatkowie
  • Teorie starzenia organizmu
  1. Teoria ewolucyjna
  2. Genetyczne podstawy starzenia
  3. Teoria neuroendokrynna
  4. Teoria wolnych rodników
  5. Teoria mitochondrialna
  6. Teoria glikozylacji
  7. Teoria telomerowa i ograniczona replikacja komórek
  8. Starzenie na poziomie komórkowym
  • Starzenie układu krążenia
  1. Niewydolność krążenia
  2. Nadciśnienie tętnicze
  3. Starzenie śródbłonka naczyniowego
  4. Choroby obwodowych naczyń tętniczych i żylnych
  5. Hipotonia ortostatyczna

 

  • Starzenie układu oddechowego
  1. Zmiany morfologiczne i czynnościowe w układzie oddechowym
  2. Przewlekłe choroby układu oddechowego
  3. Restrykcyjne zaburzenia oddychania
  4. Obturacyjne zaburzenia oddychania
  • Starzenie układu nerwowego
  1. Zmiany czynnościowe w układzie oddechowym
  2. Neuropsychologia okresu starczego
  3. Choroba Alzheimera
  4. Choroba otępienna
  5. Zaburzenia autonomicznego układu nerwowego
  • Starzenie przewodu pokarmowego
  1. Zmiany czynnościowe w układzie pokarmowym
  2. Zaburzenia wchłaniania
  3.  
  • Starzenie układu endokrynnego
  1. Zmiany czynnościowe w układzie endokrynnym
  2. Choroby tarczycy i przytarczyc
  3.  
  • Starzenie układu mięśniowo-szkieletowego
  1.  
  2.  
  • Starzenie układu immunologicznego
  1. Zmiana podatności na zakażenia
  2. Choroby autoimmunologiczne
  3. Choroby nowotworowe
  • Pacjent geriatryczny
  1. Działanie leków u osób w wieku podeszłym
  2. Modyfikacja procesu starzenia

Teaching methods

Wykłady w formie e-learningu będą dostępne dla studentów w wersji on-line przez cały czas trwania kursu. Istnieje możliwość zadawania pytań, na stronie internetowej, dotyczących przedstawianego na wykładach materiału. Udzielone odpowiedzi będą widoczne dla wszystkich uczestników kursu. Wiedza przedstawiana na wykładach będzie przygotowaniem do dyskusji przypadków klinicznych podczas zajęć seminaryjnych. Wiedza studentów będzie sprawdzana przy użyciu pytań testowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione odpowiednim dokumentem (zwolnienie lekarskie lub dokument poświadczający wypadek losowy) nieobecności, które Student powinien odrobić. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 1 zajęciach, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Gdy nieobecność na 2-ch zajęciach Student zobowiązany jest  do obycia ćwiczeń z inną grupą. Więcej niż 2 nieobecności skutkują brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu.

 

Nieobecność studenta podczas zaliczenia, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta.

 

Zaliczenie zajęć: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 60 pytań). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia

 

Sposób obliczania ocen

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Fizjologia Starzenia. Profilaktyka i Rehabilitacja. Red. Naukowi A. Marchewka, Z Dąbrowski, JA. Żołądź, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013

Further reading

1.     RB. McDonald, Biologia Starzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022

Notes

PROGRAM OPRACOWAŁ:  Prof. dr hab. med. Andrzej Bręborowicz


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 24-04-2024 16:14)