SylabUZ

Generate PDF for this page

Humanization of Medicine - course description

General information
Course name Humanization of Medicine
Course ID 12.0-WL-RAT-HM
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical Rescue
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Agnieszka Szczepek
  • dr Arkadiusz Nowak
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wyjaśnienie idei humanizacji medycyny i holistycznego podejścia do leczenia oraz potrzeby tworzenia rozwiązań systemowych w ramach całego otoczenia osoby chorej. Poznanie specyfiki relacji pracownik służby zdrowia – pacjent – zespół medyczny. Przyswojenie informacji związanych z procesem komunikowania się w praktyce medycznej. Zapoznanie studenta z filozofią praw pacjenta, katalogiem praw podmiotowych oraz źródłami ich regulacji w polskim systemie ochrony zdrowia. Zapoznanie studenta z działalnością organizacji pacjentów w Polsce.

Prerequisites

Brak

Scope

1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny - powrót do istoty medycyny. Współczesna medycyna a utrzymanie jej humanistycznej natury
2. Analiza systemu ochrony zdrowia w Polsce w kontekście rozwiązań sprzyjających postawom dehumanizacyjnym .
3. Definicja i modele komunikacji. Schemat, poziomy i elementy procesu komunikacji.
4. Zasady i przebieg procesu komunikowania się. Techniki komunikacyjne.
5. Nawiązywanie kontaktu i budowanie partnerskiej relacji z pacjentem.
6. Bariery i blokady komunikacyjne. ”Trudny pacjent” i „trudny lekarz” w procesie komunikowania się.
7. Dochodzenie roszczeń w związku z naruszeniem praw pacjenta – tryb i instytucje . Rola i zadania Urzędu Rzecznika Praw Pacjenta.
8. Struktura i aktywność organizacji i stowarzyszeń pacjentów w Polsce.
9. Wpływ podmiotów zaangażowanych w system opieki (lekarze, ratownicy medyczni, pielęgniarki, fizjoterapeuci, psycholodzy) na jakość relacji
pracownik służby zdrowia - pacjent. Możliwe konflikty w strukturach społecznych zespołu szpitalnego i ich wpływ na pacjenta.
10. Przekazywanie fachowych informacji medycznych pacjentowi.
11. Przekazywanie złych i niepomyślnych wiadomości. Radzenie sobie z umierającymi i ciężko chorymi pacjentami oraz ich krewnymi.
12. Profesjonalne wsparcie ofiar przemocy domowej.
13. Rola uprzedzeń, stereotypy płci i tło kulturowe, które odgrywają rolę w relacji pracownik służby zdrowia-pacjent

Teaching methods

Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i zagadnień problemowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium pisemne/testowe jednokrotnego wyboru. Uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi jest warunkiem zaliczenia przedmiotu. W ramach zajęć możliwa jest jedna usprawiedliwiona nieobecność. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia oraz zreferować przebieg zajęć na których był nieobecny.

Widełki procentowe odnoszące się do ocen: 94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1. Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
2. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
3. Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
4. Silverman J., Kurz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się z pacjentami, Kraków 2018
 

Further reading

1. Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJ, Anema JR, van der Beek AJ. Effective training strategies for teaching communication skills to
physicians: an overview of systematic reviews. Patient Educ Couns. 2011;84(2):152-162. doi:10.1016/j.pec.2010.06.010
2. Boissy A. Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM, Merlino J Rothberg MB Communication Skills Training for Physicians
Improves Patient Satisfaction. J Gen Intern Med. 2016 Jul;31(7):755-61
3. Hashim MJ. Patient-Centered Communication: Basic Skills. Am Fam Physician. 2017;95(1):29-34.
4. VandeKieft GK. Breaking bad news. Am Fam Physician. 2001;64(12):1975-1978.
 

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 13-09-2022 13:26)