SylabUZ

Generate PDF for this page

Sign Language and Alternative Communication - course description

General information
Course name Sign Language and Alternative Communication
Course ID 14.9-WL-RAT-JMiKA
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical Rescue
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w porozumiewaniu się z  z osobami głuchymi. Geneza języka migowego. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych dotyczących ratownictwa medycznego. Zapoznanie z wybranymi metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej - fonogesty, alfabet Lorma,  Makaton, System Bliss'a, piktogramy, PCS, .

Prerequisites

Sprawność manualna obu rąk.

Scope

  1. Zapoznanie z pojęciami dotyczącymi głuchoty oraz z problemami osób z uszkodzonym słuchem.
  2. Zapoznanie z alfabetem daktylograficznym – ćwiczenia praktyczne.
  3. Znaki pojęć liczbowych – ćwiczenia praktyczne. 
  4. Znaki i zasady uzupełniające daktylografię – znaki wyrazów jednoliterowych, znaki działań arytmetycznych, znaki niektórych mian, znaki interpunkcyjne, zasady przekazywania skrótów, zasady przekazywania wielkich liter.
  5. Znaki ideograficzne – bloki tematyczne:
  • codzienna komunikacja,
  • choroby i ich objawy,
  • lekarstwa, środki zaopatrzenia medycznego
  • leczenie i rehabilitacja,
  • pierwsza pomoc medyczna,
  • przyjęcie do szpitala,
  • wypadki,
  • pobyt na oddziale,
  • sprzęt medyczny.

      6. Zapoznanie z wybranymi metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej - fonogestami, alfabetem Lorma, Makatonem, systemem Bliss'a, piktogramami i PCS. .

  

Teaching methods

Warsztaty, metody aktywizujące.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: aktywność na zajęciach, zadania sprawdzające praktyczne umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego - prezentacja dotycząca wybranych metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, podczas konsultacji. Dopuszczalny, dozwolony limit usprawiedliwionych nieobecności to 4 godziny dydaktyczne.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków 2017.
  2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne. Rzeszów 2015.
  3. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna. Warszawa 1994.
  4. Szczepankowski B., Koncewicz D. , Język migowy w terapii. Wydawnictwo Naukowe WSP Łódź 2012.

Further reading

  1. Kosiba O., Grenda P., Leksykon języka migowego. Silentium, Bogatynia 2011.
  2. Grycman M., Kaczmarek B., Podręczny słownik terminów AAC. Kraków 2017.
  3. Nosko-Goszczycka, AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 13-09-2022 13:30)