SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Farmakologia i toksykologia kliniczna |
Kod przedmiotu | 12.5-WL-RAT-FiTK |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Ratownictwo medyczne |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest powiązanie podstawowych informacji z zakresu farmakologii z aspektami klinicznymi oraz indywidualnymi sytuacjami klinicznymi w pracy ratownika medycznego. Celem nauczania jest nabycie wiedzy o możliwościach terapeutycznych w odniesieniu do określonych jednostek chorobowych i sytuacji klinicznych, z uwzględnieniem medycyny opartej na faktach, ale też potrzebą indywidualizacji terapii, czynnikami ekonomicznymi. Celem jest także nauczenie pozyskiwania i krytycznej interpretacji informacji o lekach, zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w farmakologii klinicznej ze szczególnym naciskiem na leki stosowane w ratownictwie medycznym. Celem jest także nabycie przez studenta podstawowych informacji na temat prowadzenia badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi. Ćwiczenia maja na celu nauczenie studenta wdrażania terapii zgodnie z obowiązującymi standardami, z uwzględnieniem efektów działania leków, działań niepożądanych, interakcji lekowych, obecności procesów patologicznych w organizmie.
Znajomość fizjologii, patofizjologii, biochemii, genetyki, farmakologii oraz toksykologii.
Wykłady- zakres tematyczny
1. Wstęp do farmakologii klinicznej: farmakokinetyka, farmakodynamika, farmakogenetyka, farmakoekonomika.
2. Interakcje leków o szczególnym znaczeniu klinicznym, z uwzględnieniem leków stosowanych w ratownictwie medycznym. Niezgodności farmaceutyczne.
3. Indywidualizacja farmakoterapii u dzieci i u osób w starszym wieku. Optymalizacja farmakoterapii w okresie ciąży i karmienia piersią.
4. Podstawy toksykologii. Toksydromy. Odrutki w ratownictwie. Zatrucia lekami, substancjami psychostymulującymi.
5. Zasady medycyny opartej na faktach (EBM). Badania przedkliniczne i kliniczne. Metody interpretacji wyników badań naukowych. Źródła informacji o lekach.
6. Działania niepożądane leków ze szczególnym uwzględnieniem leków stosowanych w ratownictwie medycznym. Zasady zgłaszania działań niepożądanych.
7. Zmiany działania leków uwarunkowane zaburzeniami ich kinetyki w stanach patologicznych.
Ćwiczenia
1. Farmakoterapia ostrych zespołów wieńcowych, ostrej niewydolności serca, zaburzeń rytmu serca
2. Leki stosowane w resuscytacji, w terapii nadciśnienia tętniczego w pracy ratownika medycznego.
3. Farmakoterapia bólu w różnych sytuacjach klinicznych, w różnych grupach wiekowych, w ciąży i u kobiet karmiących piersią.
4. Leki stosowane przez ratowników medycznych w nagłych schorzeniach internistycznych.
5. Leki stosowane przez ratowników w nagłych zaburzeniach psychicznych.
6. Podstawy toksykologii klinicznej; objawy najczęstszych zatruć. Zatrucia środkami ochrony roślin, zatrucia rozpuszczalnikam, zatrucia substancjami lotnymi, alkoholem, grzybami.
7. Podstawowe zasady postępowania w zatruciach w ratownictwie medycznym.
Wykłady prowadzone są w formie prezentacji multimedialnych; seminaria w formie analizy przypadków klinicznych i doboru terapii przez studentów, dyskusji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład zakończony jest zaliczeniem na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej lub eseju na temat zaproponowany przez osobę prowadzą wykłady.
Seminaria prowadzone są w formie bloków tematycznych. Przygotowanie do zajęć weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Ocena z seminariów jest średnia arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych w czasie seminariów.
Obecność na wszystkich wykładach oraz seminariach jest obowiązkowa. Nieobecności student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Nieobecności nie powinny przekraczać 10 procent godzin przewidzianych na daną formę zajęć. Jeśli powstałe braki nie zostaną uzupełnione przez studenta do dnia terminu zaliczenia końcowego w pierwszym terminie zaliczenia lub nie zostanie przygotowana prezentacja multimedialna / esej student otrzymuje ocenę ndst. Jeśli braki nie zostaną uzupełnione do terminów poprawkowych również i w tych terminach student uzyskuje ocenę ndst.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i seminariów. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Literatura podstawowa:
1. Orzechowska-Juzwenko K. (red.) Farmakologia kliniczna. Znaczenie w praktyce medycznej. Górnicki Wyd. Medyczne Wrocław 2018
2. Mitręga KA, Krzemiński TF. Farmakologia i farmakoterapia dla ratowników medycznych. Elsevier Urban & Partner 2017.
3. Europejska Rada Resuscytacji https://cprguidelines.eu/
1. Flake F., Hoffmann B. A. Leki w medycynie ratunkowej i intensywnej terapii Edra Urban & Partner, Wrocław 2019
2. Łukasik-Głębocka M. Ostre zatrucia w praktyce ratownika medycznego, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, wydanie 1, 2018
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2022 14:28)