SylabUZ

Generate PDF for this page

Medical Care and Therapeutic Education in Mental Health Disorders - course description

General information
Course name Medical Care and Therapeutic Education in Mental Health Disorders
Course ID 12.6-WL-PIELD-ZZP
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Karolina Sadowa
  • dr hab. n. med. Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do sprawowania opieki nad osobami chorymi psychicznie i ich rodzinami zgodnie, z zobowiązującymi standardami postępowania w psychiatrii i pielęgniarstwie psychiatrycznym oraz obowiązującymi regulacjami prawnymi w tym zakresie.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychiatrii i pielęgniarstwa psychiatrycznego na poziomie licencjackim dla kierunku pielęgniarstwo.

Scope

Wykłady:

  1. Przewlekłe zaburzenia psychiczne metody ich leczenia.
  2. Funkcjonowanie rodziny chorego psychicznie w społeczeństwie.
  3. Cele i zadania pielęgniarki w pracy z chorym psychicznie i jego rodziną.
  4. Formy opieki psychiatrycznej i ich znaczenia w opiece nad pacjentami z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi.
  5. Pomoc i wsparcie udzielane osobom z zaburzeniami psychicznego i ich rodzinom w ramach świadczeń medyczno-społecznych.
  6. Stygmatyzacja chorego psychiczne, rozpoznanie jego sytuacji życiowej i przeciwdziałanie izolacji społecznej.
  7. Psychiatria środowiskowa, rola i zadania pielęgniarki w psychiatrii środowiskowej.

Ćwiczenia:

  1. Ocena stanu psychicznego pacjenta. Rozpoznanie problemów chorego, planowanie procesu pielęgnowania, wdrożenie, realizacja i ocena. Dokumentowanie procesu pielęgnowania.
  2. Komunikowanie się z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym.
  3. Sprawowanie opieki pielęgniarskiej wobec chorego na schizofrenię. Udział pielęgniarki w rehabilitacji i psychoedukacji pacjenta oraz jego rodziny na podstawie deficytów z zakresu samodzielności, kontaktów społecznych.
  4. Opieka nad pacjentem z zaburzeniami odżywiania. Pielęgnacja, psychoedukacja i rehabilitacja. oraz współpraca z rodziną chorego.
  5. Opieka nad pacjentem z zaburzeniami psychoorganicznymi. Udział pielęgniarki w rehabilitacji i psychoedukacji pacjenta oraz jego rodziny na podstawie po dokonaniu oceny jego samodzielności oraz zdiagnozowaniu sytuacji rodzinnej.
  6. Pielęgnacja, psychoedukacja i rehabilitacja pacjenta w chorobie afektywnej dwubiegunowej. Nauka pacjenta i jego rodziny w rozpoznawaniu objawów zwiastujących nawrót choroby.
  7. Udział pielęgniarki w opiece nad dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi.
  8. Edukacja rodziny i możliwości uzyskania opieki środowiskowej, wsparcia oraz informacji odnoszących się do sytuacji kryzysowych.

Teaching methods

Wykład informacyjny, analiza przypadków, instruktaż, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z dokumentacją, ćwiczenia w grupach w Centrum Symulacji Medycznej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Zaliczenie na ocenę przeprowadzony w formie pisemnej - test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów - test, wykonanie zadania indywidualnego, praca w grupie. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa - to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.      Górna K. Jaracz K. Rybkowski J. Pielęgniarstwo psychiatryczne. PZWL Warszawa 2012

2.       Casher M.I. Bess J.D. Pacjent na oddziale psychiatrycznym. Wskazówki praktyczne. PZWL  Warszawa 2013

3.       Wilczek–Różyczka E. Komunikowanie się z chorym psychicznie. Wyd. Czelej Lublin 2007

4.      Załuska M. Prot K. Bronowski P. Psychiatria Środowiskowa jako środowiskowa opieka nad zdrowiem psychicznym. IPiN  Warszawa 2012

Further reading

1.       Bronowski P. Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Wyd.Akademii Pedagogiki Specjalnej  Warszawa 2012

2.       Freyberger H. Kompendium psychiatrii psychoterapii medycyny psychosomatycznej. PZWL Warszawa 2005

3.       Klimak K. Zbiór standardów przyjęcia, opieki, socjalizacji i wypisu chorego ze szpitala psychiatrycznego. Wyd.Czelej, Lublin 2002

4.       Meder J.Rehabilitacja przewlekle chorych psychicznie. Polskie Towarzystwo Psychiatryczne Warszawa 2000

5.       Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 14-08-2022 12:53)