SylabUZ

Generate PDF for this page

Medical Care and Therapeutic Education in Dietary Treatment - course description

General information
Course name Medical Care and Therapeutic Education in Dietary Treatment
Course ID 12.0-WL-PIELD-LECZ-Ż
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Natalia Hertmanowska
  • mgr Otylia Schönborn
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie niezbędnej wiedzy do określenia zakresu i charakteru żywienia w stanach chorobowych wymagających specjalistycznej terapii żywieniowej, poznanie zasad planowania i stosowania diet w leczeniu wspomaganym dietą, cele stosowania terapii żywieniowej w określonych jednostkach klinicznych, wyjaśnianie mechanizmów powstawania niepożądanych reakcji na pokarm. Dostarczenie  aktualnej wiedzy i pozyskanie umiejętności, oceny stanu odżywienia i zapotrzebowania na składniki odżywcze. Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie opieki nad chorym żywionym dojelitowo i pozajelitowo.

Prerequisites

Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością. Znajomość metod oceny stanu odżywienia, rodzajów niedożywienia. Umiejętność różnicowania drogi żywienia dojelitowego, znajomość zasad wprowadzenia i kontroli zgłębnika wprowadzonego do żołądka, dwunastnicy i jelita oraz zasady pielęgnacji i kontroli gastrostomii i jejunostomii. Znajomość wskazań i przeciwskazań do żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Orientacja w zakresie zapobiegania powikłaniom żywienia drogą przewodu pokarmowego oraz droga pozajelitową. Znajomość zasad podawania mieszaniny żywieniowej przez obwodowy ,centralny cewnik naczyniowy, port naczyniowy.

Scope

Wykłady 

  1. Podstawy żywienia klinicznego.
  2. Zasady żywienia człowieka chorego. Praktyczne wskazówki do żywienia człowieka chorego
  3. Zasady żywienia w chorobach przewodu pokarmowego, w chorobach wątroby i dróg żółciowych. Żywienie w chorobach jamy ustnej.
  4. Zasady żywienia w chorobach układu krążenia. Żywienie w hiperlipidemii. Zasady żywienia w chorobach układu krwiotwórczego. Dietoprofilaktyka i dietoterapia powikłań miażdżycy.
  5. Zasady żywienia w chorobach układu moczowego. Żywienie w skazie moczanowej. Żywienie pacjenta nieprzytomnego.
  6. Zasady żywienia w alergiach pokarmowych, astmie oskrzelowej oraz zakażeniach wirusowych.
  7. Żywienie w chorobach przemiany materii. Dieta w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.
  8. Zasady żywienia w zaburzeniach odżywiania oraz chorobach metabolicznych.

Ćwiczenia

  1. Żywienie dojelitowe i pozajelitowe: wskazania, przeciwwskazania, techniki karmienia, powikłania. Substraty stosowne w żywieniu dojelitowym i pozajelitowym
  2. Interakcje leki – pożywienie. Niepożądane reakcje na pokarm.
  3. Choroby pierwotne na tle niedoborów żywieniowych oraz zasady żywienia w chorobach nowotworowych.
  4. Wytyczne postępowania żywieniowego w okresie przedoperacyjnym, śródoperacyjnym i pooperacyjnym.
  5. Wskazania i kwalifikacja do leczenia żywieniowego dojelitowego i pozajelitowego oraz monitorowanie chorego.
  6. Metody oceny stanu odżywienia.
  7. Aspekty etyczne i prawne w leczeniu żywieniowym.
  8. Zasady i warunki prowadzenia żywienia dojelitowego i pozajelitowego w opiece stacjonarnej i w domu chorego.

Teaching methods

Metody podające (prezentacja multimedialna), problemowe (omówienie przypadków klinicznych), aktywizujące (dyskusja, referat)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - test obejmujący pytania otwarte i zamknięte (ocena pozytywna po uzyskaniu minimum 60% możliwych punktów). 

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: test jednokrotnego wyboru, test praktycznych umiejętności. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1   Sobotka L. (red.) Podstawy żywienia klinicznego. PZWL, Warszawa, 2007

2.   Payne A., Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne (red.) Edra Urban & Partner, Wrocław 2017

3.    Peckenpaugh N. Podstawy żywienia i dietoterapia.  Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010

4.    Pertkiewicz M. Kortała T. Standardy żywienia pozajelitowego i dojelitowego. PZWL, Warszawa 2005.   

 

Further reading

1.   Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 12-08-2022 14:52)