SylabUZ
Course name | Medical Care and Therapeutic Education in Dietary Treatment |
Course ID | 12.0-WL-PIELD-LECZ-Ż |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Nursing |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree in nursing |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Class | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Credit with grade |
Uzyskanie niezbędnej wiedzy do określenia zakresu i charakteru żywienia w stanach chorobowych wymagających specjalistycznej terapii żywieniowej, poznanie zasad planowania i stosowania diet w leczeniu wspomaganym dietą, cele stosowania terapii żywieniowej w określonych jednostkach klinicznych, wyjaśnianie mechanizmów powstawania niepożądanych reakcji na pokarm. Dostarczenie aktualnej wiedzy i pozyskanie umiejętności, oceny stanu odżywienia i zapotrzebowania na składniki odżywcze. Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie opieki nad chorym żywionym dojelitowo i pozajelitowo.
Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością. Znajomość metod oceny stanu odżywienia, rodzajów niedożywienia. Umiejętność różnicowania drogi żywienia dojelitowego, znajomość zasad wprowadzenia i kontroli zgłębnika wprowadzonego do żołądka, dwunastnicy i jelita oraz zasady pielęgnacji i kontroli gastrostomii i jejunostomii. Znajomość wskazań i przeciwskazań do żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Orientacja w zakresie zapobiegania powikłaniom żywienia drogą przewodu pokarmowego oraz droga pozajelitową. Znajomość zasad podawania mieszaniny żywieniowej przez obwodowy ,centralny cewnik naczyniowy, port naczyniowy.
Wykłady
Ćwiczenia
Metody podające (prezentacja multimedialna), problemowe (omówienie przypadków klinicznych), aktywizujące (dyskusja, referat)
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - test obejmujący pytania otwarte i zamknięte (ocena pozytywna po uzyskaniu minimum 60% możliwych punktów).
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: test jednokrotnego wyboru, test praktycznych umiejętności. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1 Sobotka L. (red.) Podstawy żywienia klinicznego. PZWL, Warszawa, 2007
2. Payne A., Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne (red.) Edra Urban & Partner, Wrocław 2017
3. Peckenpaugh N. Podstawy żywienia i dietoterapia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010
4. Pertkiewicz M. Kortała T. Standardy żywienia pozajelitowego i dojelitowego. PZWL, Warszawa 2005.
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 12-08-2022 14:52)