SylabUZ

Generate PDF for this page

Interpersonal Communication in Nursing - elective course - course description

General information
Course name Interpersonal Communication in Nursing - elective course
Course ID 12.2-WL-PIELD-PDW-KIP
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Florkowski
  • mgr Konrad Opaliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 15 1 Credit with grade
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat komunikacji, jej rodzajów i sposobów komunikowania się oraz uświadomienie własnych kompetencji i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Poznanie skutecznych narzędzi i metod komunikacji interpersonalnej, barier i ograniczeń komunikacyjnych. Zdobycie umiejętności skutecznego komunikowania się z pacjentem, jego rodziną i współpracownikami. 

Prerequisites

Otwartość i gotowość do kształcenia się z zakresu umiejętności i technik komunikacji interpersonalnej

Scope

Wykłady: 

  1. Proces komunikowania – podstawy teoretyczne. Zasady skutecznej i nieskutecznej komunikacji.
  2. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Modele, wzory i style komunikacji.
  3. Komunikowanie się w pielęgniarstwie - zasady ogólne, etyczne i prawne.
  4. Specyficzne problemy komunikowania się z osobami w różnych stanach chorobowych.
  5. Komunikacja w zespole interdyscyplinarnym. 

Ćwiczenia: 

  1. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Skuteczna słuchanie, argumentacja, i obserwacja. Zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną.
  2. Sytuacja zdrowotna pacjenta a sposób komunikowania się.
  3. Komunikacja w wybranych szczególnych sytuacjach klinicznych.
  4. Rozmowy z pacjentem o chorobie, śmierci i umieraniu.
  5. Bariery komunikacyjne.

Teaching methods

Wykład: metoda podająca (prezentacja multimedialna).

Ćwiczenia: metoda warsztatowa, metoda sytuacyjna,  praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, studium przypadku, gry symulacyjne, gry dydaktyczne, praca z podręcznikiem, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - kolokwium sprawdzające wiedzę – ocena pozytywna powyżej 60% punktów możliwych do zdobycia.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: aktywność  studenta podczas zajęć w formie warsztatów, odpowiedź ustna, praca własna i w grupie, indywidualnie przygotowanych zadań i pracy zaliczeniowej. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panka W., Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2016.
  2. Ford M. J. Myerscough Ph. R., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańsk 2001.

 

Further reading

  1. Barański J. Steciwko A. Relacja lekarz – pacjent. Zrozumienie i współpraca, Warszawa 2013.
  2. Knapp M. L. Hall J. A. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2008.
  3. McKay M. Davis M. Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2017
  4. Doroszewski J. Kulus M. Markowski A. (red.) Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja. Warszawa 2014

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 20-08-2022 17:20)