SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badanie kliniczne i diagnostyka różnicowa w pielęgniarstwie |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-PIELD-BKDRP |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 25 | 1,67 | 25 | 1,67 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest:
opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta ze zwróceniem uwagi na rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagających natychmiastowej interwencji. Opanowanie techniki badania przedmiotowego pacjenta w zakresie opieki pielęgniarskiej, z interpretacją całokształtu obrazu chorobowego. Poznanie przyczyn, objawów i zasad prowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych jednostek chorobowych z uwzględnieniem podstaw interpretacji badań dodatkowych. Poznanie uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych najczęstszych chorób z uwzględnieniem specyfiki u osób w podeszłym wieku oraz czujności onkologicznej. Zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu pielęgniarki oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy.
Wykorzystanie wiedzy z dotychczasowego toku studiów z przedmiotów dotyczących nauk podstawowych takich jak znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii oraz EBM, etyki, praw pacjenta i humanizacji medycyny
1. Ocena stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta
2. Przeprowadzanie i interpretacja badania podmiotowego
3. Przeprowadzenie i interpretacja badanie przedmiotowego w zakresie głowy, klatki piersiowe i brzucha i kończyn
4. Etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka różnicowa i zapobieganie chorobom układów: krążenia, oddechowego, krwiotwórczego, pokarmowego, moczowego, endokrynnego i ruchu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki u osób w wieku podeszłym oraz w czujności onkologicznej w szczególności:
5. Proces stawiania diagnozy w oparciu o wyniki badania przedmiotowego i podmiotowego, diagnostykę różnicową, wybór i interpretację wyników badań dodatkowych z wykorzystaniem medycyny opartej na dowodach naukowych i filozofii humanizacji medycyny
6. Podstawy epidemiologii i uwarunkowań środowiskowych i zawodowych występujących w chorobach wewnętrznych
Ćwiczenia prowadzone w CSM ze szczególnym naciskiem na umiejętne zbieranie wywiadu oraz dokładne i ukierunkowane przeprowadzenie badania fizykalnego. Wykłady prowadzone w formie multimedialnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych, obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.
Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (mix pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i wykładów. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 2 zajęciach jest możliwe odrobienie zajęć z inną grupą po uzyskaniu zgody prowadzącego lub zdanie partii materiału obejmującej dane zajęcia w formie ustnej u prowadzącego.
Zaliczenie końcowe składa się z części praktycznej w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz z części teoretycznej (test). Ocenie części praktycznej podlega umiejętność komunikacji z pacjentem, wnikliwego zbierania wywiadu i odpowiednia interpretacja subiektywnych dolegliwości i stwierdzanych w badaniu fizykalnym nieprawidłowości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej do końca roku akademickiego.
Ocena z części praktycznej jest oceną z ćwiczeń. Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego.
Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 60 pytań jedno i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 60 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 60% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 36 ).
W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.
Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Dyk D Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - podmiotowe i przedmiotowe. PZWL 2020
2. Jurkowska G, Łagoda K. Pielęgniarstwo internistyczne . PZWL 2018
1. Slusarska B. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. PZWL 2017
2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 12-09-2022 13:17)