SylabUZ

Generate PDF for this page

Multicultural Nursing - course description

General information
Course name Multicultural Nursing
Course ID 12.6-WL-PielD-PW
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 20 1,33 20 1,33 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do samodzielnego podjęcia specjalistycznej opieki pielęgniarskiej  nad chorymi z odmiennych kręgów kulturowych i religijnych.

Prerequisites

​​​​​​Wiedza i umiejętności pozyskane w zakresie studiów I stopnia z podstaw pielęgniarstwa, znajomość Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, prawa wykonywania zawodu oraz rodzaju realizowanych świadczeń pielęgniarskich w Polsce.

Scope

Wykład:

  1. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka
  2. Transkulturowa opieka pielęgniarska
  3. Wzory kulturowe i religijne odnoszące się do zdrowia i choroby
  4. Opieka zdrowotna nad pacjentami wyznającymi różne poglądy religijne:
  • Katolicyzm;
  • Prawosławie;
  • Grekokatolicyzm;
  • Protestantyzm;
  • Judaizm;
  • Islam;
  • Hinduizm;
  • Buddyzm;
  • Świadkowie Jehowy;
  • Romowie;
  • inne.

5. Holistyczne rozumienie drugiej osoby według modelu wielokulturowego pielęgnowania Madeleine Leininger 

6. Planowanie opieki  pielęgniarskiej w stosunku do pacjenta w ramach kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych uwarunkowań.

7. Rola kultury w utrzymaniu zdrowia i powstawaniu chorób (somatycznych, psychicznych)

Teaching methods

Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Test jednokrotnego wyboru, Ocena pozytywna powyżej 60% punktów możliwych do uzyskania, aktywny udział studenta w zajęciach. W przypadkach nieobecności usprawiedliwionej maksymalnie 2) student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Ocenie podlegają: prace zrealizowane przez studenta w formie prezentacji  –  wykonanie zadania indywidualnego. 

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna z ocen. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Majda A., Zalewska-Puchała J., Ogórek-Tęcza B.: Pielęgniarstwo transkulturowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
  2. Krajewska-Kułak E.., Wrońska I., Kędziora-Kornatowska K.,Problemy wielokulturowości w medycynie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010

Further reading

  1. Europejska Konwencja Praw Człowieka Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Chrześcijaństwo, Judaizm, Islam Buddyzm, Hinduizm.(Wydanie V- o tomowe) Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009
  2. Fry S. T. Fry., Etyka w praktyce pielęgniarskiej, Wydawnictwo Mak med, Lublin 2009
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/  

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 09-10-2022 14:23)