SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology - course description

General information
Course name Psychology
Course ID 14.4-WL-PielP-PSYCH
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Maria Forycka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade
Samokształcenie 20 1,33 - - Credit

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami psychologicznymi, które umożliwiają rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka w zdrowiu i chorobie.

2. Przygotowanie studentów do dostrzegania zależności człowieka od otoczenia, przemian zachodzących w procesie jego rozwoju oraz wpływu różnych sytuacji na jego zachowanie.

3. Przedstawienie najważniejszych informacji na temat stresu i jego związków ze zdrowiem.

4.Trening podstawowych i zaawansowanych umiejętności komunikacji interpersonalnej.

5. Rozwój umiejętności nawiązywania i podtrzymywania prawidłowego kontaktu w relacji z pacjentem i jego rodziną.

6. Kształtowanie praktycznych umiejętności psychologicznych przydatnych w pracy zawodowej: funkcjonowania w zespole, skutecznego radzenia sobie ze stresem, profilaktyki wypalenia zawodowego.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii szkoły średniej.

Scope

Wykład:

1. Podstawy psychologii w zarysie. Współczesne koncepcje psychologiczne.

2. Norma a patologia psychiczna. Zaburzenia psychiczne.

3. Osobowość – struktura, mechanizmy, rozwój. Zachowanie człowieka w sytuacjach społecznych.

4. Stres a zdrowie. Definicja i rodzaje stresu. Objawy i następstwa stresu. Radzenie sobie ze stresem.

5. Specyficzne problemy związane z chorobą oraz niepełnosprawnością. Wybrane aspekty różnic indywidualnych w radzeniu sobie z chorobą.

6. Rozwój człowieka w ciągu całego życia. Pojęcie rozwoju. Czynniki rozwoju: regulacje endogenne, środowisko fizyczne i społeczno – kulturowe.

7. Poznanie społeczne: konstruowanie rzeczywistości społecznej, postawy i ich zmiana, stereotypy i uprzedzenia.

Ćwiczenia:

1.  Właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie.

2. Stres i radzenie sobie a zdrowie.

3. Wypalenie zawodowe – czynniki ryzyka i profilaktyka.

4. Modele i style komunikacji interpersonalnej.

5. Sytuacje jatrogenne w relacjach pielęgniarka –  pacjent.

Samokształcenie:

1. Modele i style komunikacji interpersonalnej.

2. Techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne.

3. Wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka. 

4. Psychiczne i społeczne  oddziaływania prozdrowotne. 

5. Wypalenie zawodowe - dbanie o siebie. 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, burza mózgów, metoda przypadków, inscenizacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 70% punktów możliwych do zdobycia.  Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Ćwiczenia - Warunkiem uzyskania zaliczenia jest frekwencja na zajęciach zgodna z regulaminem studiów, aktywność na ćwiczeniach oraz uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z prezentacji multimedialnej. Zajęcia w których student nie uczestniczył podlegają odpracowaniu w ten sposób, iż student samodzielnie przygotowuje pracę pisemną z treści omawianej na zajęciach, w których nie uczestniczył. Jeżeli student przekroczy 50% nieobecności podlegać będzie dodatkowemu kolokwium z tematyki zajęć w których nie uczestniczył. Kolokwium przeprowadzane jest w formie odpowiedzi ustnej na podstawie podanych zagadnień. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie z kolokwium co najmniej oceny dostatecznej. Poinformowanie prowadzącego o fakcie przekroczenia 50% nieobecności należy do obowiązków studenta. To student kontaktuje się z prowadzącym mailowo celem ustalenia terminu i zakresu kolokwium. Student który przekroczy 50% nieobecności poza obowiązkiem przystąpienia do zaliczenia ustnego podlega również obowiązkowi zaliczenia zajęć w sposób analogiczny jak w przypadku studenta który nie przekroczył progu 50% nieobecności (tj. pracy pisemnej z treści omawianej na zajęciach, w których nie uczestniczył). W zakresie materiału do opracowania student kontaktuje się z prowadzącym drogą mailową. W mailu student wskazuje datę swojej nieobecności. Prowadzący odpowiada studentowi na maila przesyłając mu tematykę do opracowania.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji multimedialnej.  

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Ogińska-Bulik N., Juczyński, Osobowość stres a zdrowie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
  2. Zimbardo Ph. G., Gerrig R. J., Psychologia i  życie, Wydawnictwo PWN, 2019.

Further reading

 

  1. Kozielecki J., Koncepcje Psychologiczne Człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000.
  2. Owczarek K., Psychologia dla pielęgniarstwa, Oficyna Wydawnicza Akademii Medycznej w Warszawie, Warszawa 2007. 
  3. Jakubowska-Winecka A.,Włodarczyk D., Psychologia w praktyce medycznej, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2014.

Notes

  1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/.
  2. Literatura uzupełniająca udostępniana przez prowadzącego.


Modified by mgr Maria Forycka (last modification: 07-08-2022 23:01)