SylabUZ

Generate PDF for this page

Public Health - course description

General information
Course name Public Health
Course ID 12.9-WL-PielP-ZPUB
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. n. med. Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ
  • dr hab. Joanna Mazur, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit
Class 15 1 - - Credit with grade
Samokształcenie 5 0,33 - - Credit

Aim of the course

  1. Zapoznanie z koncepcją i zadaniami zdrowia publicznego.
  2. Zapoznanie z różnymi definicjami zdrowia.
  3. Omówienie aktualnej sytuacji zdrowotnej społeczeństwa polskiego
  4. Klasyfikacja i modele czynników warunkujących stan zdrowia
  5. Porównanie systemu opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.
  6. Omówienie przykładów programów promocji zdrowia i profilaktyki problemów zdrowotnych z perspektywy możliwości udziału absolwentów pielęgniarstwa

Prerequisites

Znajomość biologii na poziomie maturalnym.

Scope

Wykład:

  1. Koncepcja zdrowia w medycynie i w naukach społecznych; pomiar zdrowia i jakości życia
  2. Definicje, cele i zadania zdrowia publicznego. Promocja zdrowia a profilaktyka.
  3. Modele i klasyfikacje czynników warunkujących zdrowie
  4. Zachowania profilaktyczne i prozdrowotne i ich wpływ na zdrowie.
  5. Zachowania anty zdrowotne w kontekście ryzyka chorób cywilizacyjnych.
  6. Stan zdrowia populacji w świetle różnych źródeł danych. Polska a świat. 
  7. Organizacja systemu ochrony zdrowia w Polsce i na świecie; Narodowy Program Zdrowia

Ćwiczenia:

  1. Modele edukacji zdrowotnej.
  2. Organizacje społeczne a zdrowie.
  3. Rola i zadania pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej
  4. Profesjonalizm pielęgniarki i jej walory moralne a zdrowie.
  5. Prezentacja i omówienie prac studentów.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, prezentacja przykładów, aktywne szukanie źródeł informacji, ćwiczenia.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie w formie pisemnej (kolokwium), 30 pytań jednokrotnego wyboru; 60% punktów zalicza kolokwium oraz akceptacja karty pracy z samokształcenia opisanej poniżęj. 

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocenie podlega: przygotowanie i przedstawienie prezentacji (indywidualnie lub grupowo) dotyczącej scenariusza zajęć z edukacji zdrowotnej (lub wybranego programu interwencyjnego) oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Podstawą do zaliczenia będzie średnia ważona: 80% oceny z prezentacji i 20% oceny  za aktywność. 

Progi punktowe dla ocen: 0-59% niedostateczna; 60-67% dostateczna; 68-75% dostateczna+; 76-84% dobra; 85-93% dobra+; 94-100% bardzo dobra. 

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest wypełnienie karty pracy zawierającej pytania lub zadania do wykonania związane z treścią wykładu i lekturą podaną na platformie; treść karty przekazana studentom po 3-4 wykładzie. Dyskusja i poprawianie kart pracy w ramach godzin kontaktowych. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

 

Recommended reading

  1. Kulik T., Pacian A.(red): Zdrowie publiczne. PZWL Warszawa 2014
  2. Sierakowska M., Wrońska I.: Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej PZWL Warszawa 2015
  3. Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017
  4. Włodarczyk C. Zdrowie publiczne w perspektywie międzynarodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Further reading

  1. Jethon Z., Grzybowski A. (red.), Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL, Warszawa 2002.
  2. Kubicki L. ( red.): Prawo Medyczne. Urban &Partner, Warszawa 2005.
  3. Nowacka A., Kabala A., Pawłowska E.: POZ w Polsce. Struktura, zadania, funkcje. PZWL Warszawa 2017
  4. Latkowski B., J. Lukas W. (red.): Medycyna rodzinna. PZWL, Warszawa 2005.
  5. Januszewicz P. Socha P. Mazur A.(red) Zdrowie publiczne. Żywienie w zdrowiu publicznym. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009
  6. Materiały i adresy stron internetowych udostępniane przez wykładowcę przez platformę e-learningową

Notes

Forma zajęć dostosowana do formy kształcenia (stacjonarne, zdalne), szerokie wykorzystanie platformy e-learningowej. 


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 26-07-2022 15:34)