SylabUZ

Generate PDF for this page

Health Promotion - course description

General information
Course name Health Promotion
Course ID 12.9-WL-PielP-PROM
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Ryszard Stryjski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 10 0,67 - - Credit with grade
Zajęcia praktyczne 20 1,33 - - Credit with grade
Samokształcenie 20 1,33 - - Credit

Aim of the course

Przygotowanie studenta do włączenia się w realizację programów promocji zdrowia skierowanych do różnych osób, grup i społeczności (pacjentów, uczniów, rodzin, pracowników, społeczności lokalnej, samorządu). Edukacja zdrowego stylu życia.

Prerequisites

Znajomość biologii na poziomie maturalnym.

Scope

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:

Ćwiczenia:

  1. Projekty promocji zdrowia.
  2. Wsparcie społeczne w promocji zdrowia.
  3. Rola edukacji seksualnej i psychicznej.
  4. Promocja zdrowia a zjawiska patologii społecznej, niepełnosprawności.
  5. Promocja zdrowia a ochrona środowiska.
  6. Planowanie edukacji zdrowotnej w pielęgniarstwie.
  7. Główne problemy zdrowotne i sposoby zapobiegania im.
  8. Edukacja zdrowotna.
  9. Styl życia a zdrowie                                                                                                                            
  10. Polityka zdrowotna a promocja zdrowia.
  11. Promocja zdrowia w pielęgniarstwie.

Samokształcenie

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji na wybrane tematy.

Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:

1. Edukacja zdrowotna w wybranych placówkach z uwzględnieniem kryterium wieku i stanu zdrowia: dziecka, osoby dorosłej, osoby starszej.
2. Konstruowanie własnego programu zdrowia.

Teaching methods

METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład konwencjonalny, wykład konwersacyjny, gry dydaktyczne, pogadanka.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

WARUNKI ZALICZENIA:
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie 5 pytań problemowych ocenianych w skali 0 -5 punktów. Zaliczenie po uzyskaniu 60% punktów. Przygotowanie i zaprezentowanie wybranego problemu z zakresu promocji zdrowia. Prezentacja stanowi 20% oceny końcowej z ćwiczeń, 80% stanowi kolokwium zaliczeniowe.

Zajęcia praktyczne –zaliczenie z oceną. Opracowanie zagadnienia promocyjnego w formie prezentacji multimedialnej i innych form edukacyjnych tj. scenki, materiały informacyjne w formie ulotek, plakatów. Przedstawienie na konferencji dla całego roku lub napisanie konspektu zajęć na wybrany temat promocyjny i realizacja praktyczna w przedszkolach, szkołach podstawowych.

Treści realizowane w ramach samokształcenia zweryfikowane będą poprzez zaliczenie pracy pisemnej na temat wybranego zagadnienia z zakresu omawianej problematyki (w ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł). Praca kwalifikowana jest zaliczeniem bez oceny.

Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszcza się jednak jedną nieobecność usprawiedliwioną. Forma i czas zaliczenia odbywa się w porozumieniu z nauczycielem prowadzącym.

Recommended reading

LITERATURA PODSTAWOWA:

  1. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia : dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. T. 2, Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2019.
  2. Karski J. B.: Promocja zdrowia. Ignis, Warszawa 1999.
     

Further reading

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Woynarowska B.: Szkoła promująca zdrowie. KOWEZ, Warszawa 2000.
2. Kulik T. B., Wrońska I.: Zdrowie w medycynie i naukach społecznych. Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola 2000. 

Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 26-07-2022 15:00)