SylabUZ

Generate PDF for this page

Anaesthesiology and Nursing in Life-Threatening Condition - course description

General information
Course name Anaesthesiology and Nursing in Life-Threatening Condition
Course ID 12.6-WL-PielP-ANEST
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 30 2 - - Credit
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Credit with grade
Practical training 80 5,33 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Nabycie umiejętności samodzielnego prowadzenia procesu pielęgnowania w oddziale anestezjologii i intensywnej opieki medycznej.

Prerequisites

Znajomość sposobów oceny stanu pacjenta na podstawie parametrów życiowych i podstaw resuscytacji  krążenia i oddychania. Znajomość podstaw fizjologii i anatomii poszczególnych układów.

Scope

Wykład - 15 godzin

  1. Zasady organizacji intensywnej opieki medycznej w Polsce.  
  2. Standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie.
  3. Zasady diagnostyczne w anestezjologii
  4. Stosowanie leczenia farmakologicznego i znieczulania w anestezjologii
  5. Opieka nad dawcą narządów
  6. Procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych, katastrofach i innych sytuacjach szczególnych

Ćwiczenia - wprowadzenie teoretyczne (30 godzin)

       1. Monitorowanie kliniczne pacjenta w oddziale AiIT.

       2. Żywienie pacjenta w oddziale AiIT.

       3. Problematyka wstrząsu oraz opieki nad pacjentem we wstrząsie.

       4. Leki w anestezjologii i intensywnej terapii.

       5.  Wybrane stany zagrożenia życia - rozpoznanie, ocena i interpretacja oraz wdrożenie postępowania pielęgniarskiego

       6. Udrożnienie dróg oddechowych.

       7. Opieka nad chorym nieprzytomnym.

       8. Postępowanie z chorym z ostrą niewydolnością oddechową.

       9. Pielęgnowanie pacjentów we wstrząsie.

       10. Skale oceny bólu.

 

Samokształcenie:

  1. Rola pielęgniarki w postępowaniu z chorym z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.
  2. Studium przypadku pacjenta po NZK.
  3. Studium przypadku pacjenta po ciężkim zatruciu.
  4. Studium przypadku pacjenta z niewydolnością układu oddechowego.
  5. Studium przypadku pacjenta po urazie wielonarządowym.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, pokaz, ćwiczenia, metoda sytuacyjna i przypadków, trening na sali umiejętności technicznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie wiedzy i umiejętności przewidzianych w programie. Wykład – egzamin Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej. Test z progami punktowymi składający się z 60 pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz ćwiczeniami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% punktów. 94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0

Ćwiczenia - zaliczenie z oceną na podstawie testów cząstkowych oraz aktywnego udziału w zajęciach. Na ocenę składa się średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych. W przypadku nieobecności studenta na zajęciach, dopuszczalne są zadania i prace do wykonania, po indywidualnym ustaleniu z nauczycielem.

Zajęcia praktyczne – zaliczenie z oceną semestr V. Wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale Intensywnej Opieki Medycznej oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego. Praktyka zawodowa – zaliczenie z oceną semestr V. Ocena umiejętności praktycznych zdobytych w ramach wcześniejszych metod kształcenia. Podstawę oceny stanowi obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. 

Samokształcenie  obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy  na wybrane tematy w zakresie różnych stanów zagrożenia życia. W procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z egzaminu, ćwiczeń i zajęć praktycznych.

NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się 30% nieobecności usprawiedliwione odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia, nie później jednak niż do dnia testu cząstkowego z danego tematu. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 5 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).
Dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności podczas sprawdzania wiedzy. Kolejna nieobecność będzie skutkowała uzyskaniem przez Studenta oceny niedostatecznej.

Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Zakładu.

Recommended reading

Literatura podstawowa

 

  1. Gutysz-Wojnicka A., Dyk D. Pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej terapii. PZWL W- wa 2018.
  2. Krajewska - Kułak K., Rolka H. Standardy anestezjologicznej opieki pielęgniarskiej. PZWL W- wa 2018.
  3. Wołowicka L., Dyk D. (red) Anestezjologia i intensywna opieka . Klinika i pielęgniarstwo PZWL – W- wa 2017.
  4. Kamiński B., Kubler A. Leki w intensywnej terapii. PZWL. W- wa 2010

 

Further reading

Literatura uzupełniająca

 

  1. Brongiel L., Duda K. „Mnogie i wielonarządowe obrażenia ciała.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
  2. Gaszyński W. „Intensywna terapia i wybrane zagadnienia medycyny ratunkowej.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
  3. Jurczyk W., Łakomy A. „Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Medtronic, Kraków 2006.
  4. Krajewska – Kułak E., Rolka H., Jankowiak B. „Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia.” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

Notes

Zajęcia ćwiczeniowe zostały podzielone na część teoretyczną, która będzie wprowadzeniem do sal symulacyjnych - umiejętności technicznych oraz wysokiej wierności


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 18-09-2022 01:19)