SylabUZ

Generate PDF for this page

Professional Ethics of a Nurse - course description

General information
Course name Professional Ethics of a Nurse
Course ID 12.6-WL-Piel-EZP
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Grażyna Milewska-Wilk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Samokształcenie 20 1,33 - - Credit

Aim of the course

Celem zajęć z przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu etyki oraz nabycie umiejętności rozstrzygania dylematów etyczno-moralnych w oparciu o zasady i  reguły wykonywania zawodu pielęgniarki.

 

Prerequisites

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej, a także założeń epok w kontekście społeczno-historycznym od starożytności do współczesności.

Scope

  1. Wprowadzenie do przedmiotu – etyka ogólna i etyka zawodu pielęgniarki. Problematyka etyki normatywnej.
  2. Założenia kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej
  • postawa wobec podmiotu pracy
  • problem prawdy i działania etycznego w zawodzie pielęgniarki,
  • wzór osobowy pielęgniarki
  • autonomia chorego i jego rodziny
  • prawa rodziców i hospitalizowanego dziecka,

3. Funkcje kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej:

  • pielęgniarka a praktyka zawodowa
  • tajemnica zawodowa, jej zakres oraz ustawowe zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy.

4. Problemy etyczne współczesnej medycyny – możliwości ich rozwiązania.

5. Pielęgniarka wobec udziału w eksperymencie medycznym.

6. Zagadnienia medycyny współczesnej w przygotowaniu zawodowym pielęgniarki:

  • bioetyka (etymologia, specyfika przedmiotu, bioetyka a etyka, przegląd stanowisk),
  • pojęcie odpowiedzialności pracowników służby zdrowia,
  • relacja pielęgniarka – pacjent,
  • problemy opieki paliatywnej,
  • postawa pielęgniarki  wobec pacjenta i jego rodziny w obliczu cierpienia i śmierci,
  • problem aborcji i eutanazji.

7. Znaczenie założeń pielęgniarstwa transkulturowego w pracy z pacjentem w różnych stanach klinicznych.

8. Modele opieki uwzględniające sposoby interakcji międzyludzkich. Interakcjonizm w pielęgniarstwie. Komunikacja interpersonalna.

 Samokształcenie

  1. Teorie i modele poznawcze jako składniki wiedzy naukowej o pielęgniarstwie.
  2. Rozważania na temat samarytańskiego kształtu posługi pielęgniarskiej jako gwaranta szacunku wobec godności człowieka
  3. Relacje pielęgnowany – pielęgnujący w założeniach etyki i teorii pielęgniarstwa.
  4. Problemy etyczne związane z realizacją opieki medycznej w wybranej religii
  5. Znaczenie i wartość symboli zawodowych w kształtowaniu tradycji pielęgniarstwa
  6. Dylematy etyczno-moralne pielęgniarek w aspekcie zdarzeń niepożądanych
  7. Rola wybranych zagadnień etycznych w pracy pielęgniarki.
  8. Rozważania na temat współczesnego pielęgniarstwa – zawód to czy powołanie

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, metoda przypadków i sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna,

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Opracowanie pisemne praktycznego problemu z etyki zawodu, 100% obecność na zajęciach i pozytywna ocena za czynny w nich udział ( racjonalne argumentowanie i wyprowadzanie wniosków, aktywność w rozwiązywaniu zadań problemowych, aktywny udział w dyskusji). Ustalenie oceny zaliczenia z ćwiczeń odbywa się na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych z wymienionych form.

W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim, dokumentem urzędowym lub innym oświadczeniem student ma obowiązek zaliczenia zajęć w ciągu 2 tygodni w formie określonej przez nauczyciela prowadzącego. Student powinien usprawiedliwić  opuszczone zajęcia w terminie nie dłuższym niż 7 dni.

W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.

Student za zgodą nauczyciela prowadzącego daną formę przedmiotu może poprawić ocenę lub zaliczyć treści kształcenia w ciągu  14 dni od otrzymania oceny negatywnej lub nie otrzymania zaliczenia.

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie 4 prac pisemnych na wybrane tematy.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

 

Recommended reading

  1. .Kodeks etyki ICN dla pielęgniarek, Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie, Warszawa 2007.
  2. Basińska K., Halasza J.: Etyka w medycynie - wczoraj i dziś, wybrane zagadnienia. Wydawnictwo impuls, Kraków 2014
  3.  Krajewska-Kułak E., Wrońska I., Kędziora-Kornatowska K. Problemy wielokulturowości w medycynie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2010
  4. Łuków P.,  Pasierski  T. Etyka medyczna z elementami filozofii. PZWL, Warszawa 2013,

Further reading

 

  1. Galewicz W.,  Dobro i sprawiedliwość w opiece zdrowotnej,  Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,  Kraków 2019
  2. Nowina Konopka M., Feleszko W.,Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, MP, 2018,
  3. Płonka-Syroka B.,  Syroka A.,Osamotnieni w bólu. Doświadczenie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych UM Wrocław, 2018
  4. Smyth W.J. Kultura śmierci. Gdy medycynie wolno szkodzić. Polska 2019

 

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 19-09-2022 20:30)