SylabUZ

Generate PDF for this page

Scientific Research in Nursing - course description

General information
Course name Scientific Research in Nursing
Course ID 12.9-WL-Piel-BADNPI
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
  • dr Monika Lato-Pawłowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 5 0,33 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade
Samokształcenie 15 1 - - Credit

Aim of the course

Poznanie celów, zasad i teorii metodologii, jako nauki. Przekazanie studentom podstawowej wiedzy nt. opracowywania koncepcji badań, doboru i weryfikacji piśmiennictwa, formułowania celów badawczych, doboru metod badawczych i analizy statystycznej, opracowania wyników badań oraz ich interpretacji, techniki pisania pracy naukowej. Poznanie podstawowych form opracowań naukowych.

Prerequisites

Ogólna wiedza z zakresu statystyki, umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń statystycznych, znajomość zasad projektowania badań i przeprowadzania badań terenowych.

Scope

WYKŁADY:

1. Metodologiczne podstawy badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyjaśnienia terminologiczne.

2. Typy badań.

3. Zasady dobrej praktyki badawczej - reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań i reguły pożyteczności wyników badawczych.

4. Bioetyczne aspekty przygotowania pracy naukowej.

5. Rodzaje prac naukowych – praca przeglądowa, meta-analiza, praca eksperymentalna, opis przypadku case report, dobór i weryfikacja piśmiennictwa

ĆWICZENIA

1. Opracowanie koncepcji badań.

2. Określenie tematu, celu badań, problemów badawczych i hipotez.

3. Dobór zmiennych i wskaźników.

4. Metody, techniki i narzędzia badań.

5. Dobór terenu badań i grupy badawczej.

6. Porządkowanie zebranego materiału.

7. Zasady budowy tabel i wykresów.

8. Statystyczne opracowanie materiału.

9 Interpretacja wyników badań i wnioskowanie.

10. Formy opracowań naukowych i krytyczna analiza publikowanych badań naukowych.

Teaching methods

Metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej i dyskusji,  praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład/ćwiczenia - zaliczenie na podstawie testu zaliczeniowego obejmującego treści prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach po uzyskaniu 60% punktów. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0. Zaliczenie obejmuje także przygotowanie i zaprezentowanie zarysu pracy naukowej z zakresu pielęgniarstwa - podczas ćwiczeń. Podstawą zaliczenia jest właściwe ujęcie tematu, dobór literatury, przejrzystość formy przedstawienia zagadnienia.  W skład oceny końcowej z ćwiczeń wchodzi: kolokwium zaliczeniowe, zaprezentowany zarys pracy naukowej, aktywność na zajęciach.

Samokształcenie – zaliczenie pracy pisemnej z zakresu:

1. Dobra praktyka w nauce - zasady etyczne

2. Zasadność badań naukowych w pielęgniarstwie (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł).  

Recommended reading

  1. Lenartowicz H. Kózka M. Metodologia Badań w Pielęgniarstwie Podręcznik dla Studiów Medycznych PZWL. Warszawa 2010.
  2.  Lesińska-Sawicka M. Metoda case study w pielęgniarstwie, Borgis Warszawa 2009
  3. Medycyna oparta na dowodach naukowych http://ebm.org.pl/show.php?aid=15267&_tc=EF80ABA8816D4483A461E0621F679F55
  4. Sirojć Z. Przygotowanie pracy dyplomowej; poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. Warszawa 2009 http://www.uczelniawarszawska.pl/pdf/technika.pdf
  5. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Further reading

  1. Babie E., Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005

Notes


Modified by dr Iwona Bonikowska (last modification: 17-01-2024 17:38)