SylabUZ

Generate PDF for this page

Neurology and Neurological Nursing - course description

General information
Course name Neurology and Neurological Nursing
Course ID 12.6-CM-4-Neurol.i Piel.Neurol.-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
  • mgr Weronika Rozenberger
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 15 1 - - Credit
Class 15 1 - - Credit with grade
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Credit with grade
Lecture 5 0,33 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego. 

Prerequisites

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku. 

Scope

Wykład:

  1. Nerwy czaszkowe i ich uszkodzenia.
  2. Układ ruchowy i zaburzenia jego czynności: narząd ruchu, neuron ruchowy obwodowy, neuron ruchowy ośrodkowy, układ pozapiramidowy, móżdżek, twór siatkowy, korowe ośrodki scalające.
  3. Układ autonomiczny i zaburzenia jego funkcji.  
  4. Układ czuciowy i zaburzenia czucia: receptory, drogi i ośrodki czucia; rodzaje zaburzeń czucia: ból, parestezje, ilościowe zaburzenia czucia.
  5. Wyższe czynności nerwowe i ich zaburzenia: afazja i inne zaburzenia mowy, apraksja, pamięć i niektóre jej zaburzenia.  
  6. Badania w neurologii.
  7. Choroby zakaźne układu nerwowego: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych: przyczyny, objawy, leczenie,
  8. Zapalenie mózgu: przyczyny, objawy, leczenie.
  9. Choroby naczyniowe mózgu: miażdżyca naczyń mózgu, choroba niedokrwienna mózgu: przyczyny, objawy, leczenie; udar mózgu: przyczyny, objawy, leczenie; krwotok mózgowy: przyczyny, objawy, leczenie; niedokrwienny udar mózgu: przyczyny, objawy, leczenie; krwotok podpajęczynówkowy: przyczyny, objawy, postępowanie z chorym.
  10. Guzy mózgu: obraz kliniczny, anatomia patologiczna,.
  11. Urazy czaszkowo – mózgowe: wstrząśnienie mózgu, stłuczenie mózgu, krwiak nadtwardówkowy, czyli zewnątrztwardówkowy; krwiak podtwardówkowy.
  12. Choroby zwyrodnieniowe i metaboliczne układu nerwowego: choroba Parkinsona, czyli drżączka poraźna, parkinsonizm, drżenie samoistne, choroba Minosa.
  13. Zespoły otępienne: choroba Alzheimera, otępienie starcze, choroba Picka.  
  14. Choroba demielinizacyjna - stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy, leczenie.
  15. Padaczka – obraz kliniczny (stan padaczkowy).

Ćwiczenia:

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.  
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym: obserwacja chorego nieprzytomnego; ocena stanu świadomości wg skali Glasgow; najczęściej występujące problemy pielęgnacyjne u chorego nieprzytomnego.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu: pierwsza pomoc w przypadku podejrzenia udaru mózgowego; ułożenie chorego (chorego głęboko nieprzytomnego, chorego w stanie senności, chorego przytomnego przed rozpoznaniem udaru, chorego przytomnego z rozpoznaniem udaru).
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.

Zajęcia praktyczne

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.  
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym: obserwacja chorego nieprzytomnego; ocena stanu świadomości wg skali Glasgow; najczęściej występujące problemy pielęgnacyjne u chorego nieprzytomnego.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu: pierwsza pomoc w przypadku podejrzenia udaru mózgowego; ułożenie chorego (chorego głęboko nieprzytomnego, chorego w stanie senności, chorego przytomnego przed rozpoznaniem udaru, chorego przytomnego z rozpoznaniem udaru).
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona

 

Samokształcenie - przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki nad wybranym pacjentem neurologicznym. Objętość pracy nie mniejsza niż 2000 słów. 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny,  metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, metoda symulacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, warunkiem jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. 

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne, kolokwium sprawdzające wiedzę (50 pytań , 94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Samokształcenie - przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki nad pacjentem neurologicznym. Objętość pracy nie mniejsza niż 2000 słów. 

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta, sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki pielęgniarskiej. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

 

  1. Kozubski W., (red.) Neurologia, Kompendium. PZWL, Warszawa 2019.
  2. Kozubski W., Jaracz K., Pielęgniarstwo neurologiczne, Warszawa 2015.
  3. Jaracz K., Domitrz I., (red.): P. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019

Further reading

  1. Kozubski W., Liberski P. (red.) Neurologia, podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2019.
  2. Jaracz K., Kozubski W.,: (red.): Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
  3. Adamczyk K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2000r
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 25-09-2022 23:09)