SylabUZ

Generate PDF for this page

Basic healthcare - course description

General information
Course name Basic healthcare
Course ID 12.7-CM-5-Piel.-POZD-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. n. med. Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ
  • dr Iwona Bonikowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 25 1,67 - - Credit
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 5 0,33 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności.

Prerequisites

Umiejętność oceny potrzeb bio –psycho - społecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstwa specjalistycznego, zdolność do
oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.

Scope

Wykład:
1. Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.
2. Organizacja opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.
3. Zadania zespołu podstawowej opieki zdrowotnej.

Ćwiczenia:

1. Główne założenia Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

2. Teorie pielęgniarskie w pielęgniarstwie rodzinnym.

3. Modele współpracy z rodziną.

5. Edukacja zdrowotna w POZ.

6. Wybrane stany zagrożenie życia i zdrowia w POZ.

7. Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych.

Zajęcia praktyczne:

1. Zadania i obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad ludnością w środowisku zamieszkania.
2. Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną.
3. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej.
4. Praktyczne wypisywanie recept lub zleceń w ramach realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji na wyroby medyczne i środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia przez pielęgniarkę środowiskowo-rodzinną.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, praca w grupach, metoda przypadków i sytuacyjna, pogadanka, instruktaż, pokaz, metoda algorytmiczna.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej w formie testu składającego się z 50 pytań. Pozytywną ocenę uzyskuję student który otrzymuje 60% punktów
możliwych do zdobycia. 

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, zaliczeniu 100% obecności i napisaniu pracy pisemnej. Student powinien uzupełnić
braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.


Samokształcenie - praca z zakresu medycyny rodzinnej (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna).

Działania mogą być zrealizowane w grupach maksymalnie 4 osobowych w CSM.

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów wybranego pacjenta oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.

Pozostałe warunki zaliczenia, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia. W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozpatruje indywidualnie Koordynator przedmiotu lub odpowiednio zastosowanie mają wewnętrzne akty prawne

Recommended reading

1. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej , Tom II. Makmed, Lublin 2008.
2. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Makmed, Lublin 2008
3. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010.
4. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańsk 2005.
 

 

Further reading

1. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012
2. Kawczyńska-Butrym K: Rodzina-zdrowie-choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego, Czelej, 2001.
3. Inne, wyselekcjonowane materiały edukacyjne są przekazywane studentom podczas zajęć.
4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
 

Notes


Modified by dr Iwona Bonikowska (last modification: 18-09-2022 20:23)