SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologiczne podstawy diagnozy i terapii - course description

General information
Course name Psychologiczne podstawy diagnozy i terapii
Course ID 05.5-WP-TPzAP-PPDiT-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie słuchaczy w umiejętności psychologiczne ważne z punktu widzenia diagnozy pedagogicznej i podejmowania kontaktu terapeutycznego.

Prerequisites

Wiedza z psychologii ogólnej i klinicznej

Scope

Wykłady: Diagnoza w kontakcie terapeutycznym. Diagnoza poprzez wywiad i wnioskowanie. Stosowanie zasad komunikacji w celu pogłębienia diagnozy. Podstawowe
zasady terapeutyczne w kontakcie indywidualnym, grupowym i rodzinnym. Rozumienie psychologicznych mechanizmów kształtowania się problemów i zaburzeń psychicznych.
Perspektywa psychologii rozwojowej jako podstawowy paradygmat opisywania i wyjaśniania problemów klinicznych okresu dzieciństwa i dorastania. 
Ćwiczenia - Podstawowe zasady diagnozy i terapii w ujęciu behawioralnym, psychodynamicznym, humanistycznym i poznawczym. Osobowość terapeuty, jako czynnik
ograniczający / wzbogacający oddziaływania na klienta. Implikacje diagnostyczne i terapeutyczne tzw. podejścia systemowego.

Teaching methods

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę składa się aktywność studenta, kolokwium
zaliczeniowe, wypowiedzi ustne.

Recommended reading

1. Grzegorzewska I. Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN, wybrane rozdziały
2. Czabała C., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 1997.
3. Morisson, Flegel (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: Wydawnictwo WUJ.

Further reading

Prowadzący każdorazowo podaje literaturę na bieżące zajęcia

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 08-07-2022 15:23)