SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Education - course description

General information
Course name Methodology of Education
Course ID 05.5-WP-TPzAP-MW-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Poznanie cech procesu wychowawczego i specyfiki oddziaływań wychowawczych. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy nt. m.in. wychowania dzieci ze specyficznymi potrzebami szkolnymi.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki  i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

WYKŁADY: Sylwetka rozwojowa dziecka mającego trudności w nauce i zdolnego. Proces wychowania. Zasady, metody i formy wychowania - pojęcie, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Postawy rodzicielskie. Błędy wychowawcze.

ĆWICZENIA: Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, odporności emocjonalnej.  Rodzic wychowawcą. Grupa z dziećmi mającymi trudności w nauce i zdolnymi zespołem wychowawczym.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, "burza mózgów".

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

Gordon T., Wychowanie bez porażek, IW PAX, Warszawa 1993.

Łobocki M., Altruizm a wychowanie, Warszawa 1998.

Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Warszawa1994.

Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1991.

Łopatkowa M., Elementarz wychowania małego dziecka, LSW, Warszawa 1988.

Łopatkowa M., O sztuce wychowywania, NK, Warszawa 1974.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Further reading

Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
 

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 08-07-2022 15:09)