SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka - course description

General information
Course name Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka
Course ID 05.5-WP-TPzAP-DDR-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z symptomami specyficznych trudności w uczeniu się oraz szczegółową procedurą diagnostyczną  dysleksji rozwojowej i ryzyka dysleksji. Przygotowanie studentów do samodzielnej diagnozy w zakresie wymienionych zaburzeń.

Prerequisites

 Podstawy wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii rozwojowej i klinicznej. 

Scope

Wykłady

  1. Symptomy ryzyka dysleksji w ontogenezie człowieka – w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż), poniemowlęcym (2-3 r.ż), przedszkolnym (3-5 r.ż), w wieku 6-7 lat, u uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
  2. Symptomy dysleksji rozwojowej u uczniów klas  starszych i u  osób dorosłych. 
  3. Etiologia ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej - opis i analiza wybranych teorii wyjaśniających przyczyny problemu.

Ćwiczenia

  1. Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy ryzyka dysleksji  u dzieci przedszkolnych i  w edukacji wczesnoszkolnej.
  2. Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy  dysleksji rozwojowej u uczniów klas starszych i u osób dorosłych.
  3. Krytyczna ocena omawianych narzędzi diagnostycznych i projektowanie autorskich.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z  materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę składają się wyniki uzyskane z projektu narzędzia diagnostycznego oraz dyskusji poświeconej krytycznej ocenie poznanych narzędzi diagnostycznych.

Wykład – na ocenę składa się aktywny udział w dyskusji oraz wyniki z pracy pisemnej.

 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

 

  1. Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
  2. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
  3. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
  4. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
  5. Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
  6. Griggs K., This Is Dyslexia, Ebury Press, 2021.
  7. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Further reading

  1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 18:16)