SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy of ability and creativity - course description

General information
Course name Pedagogy of ability and creativity
Course ID 05.5-WP-TPzAP-PZiT-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości. Potrafi identyfikować dzieci zdolne i twórcze.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady: Ewolucja i interpretacja pojęcia zdolności oraz jemu bliskoznacznych. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości Interakcyjne teorie twórczości. Model zdolnego i twórczego dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości.  Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. 

Ćwiczenia: Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Współpracy z nauczyciela z rodzicami dzieci zdolnych i twórczych. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych. Trudności wychowawcze w pracy z dziećmi zdolnymi. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności, dyskusji studentów, projektów, bieżąca kontrola na zajęciach,

Ćwiczenie - zaliczenie z oceną na podstawie: dyskusji studentów, zaprojektowania sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych, bieżąca kontrola na zajęciach, obserwacja i przygotowanie projektu.

Ocena końcowa - to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Further reading

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniw0owych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela klas I-III, Zielona Góra 2007.

Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli, Toruń

Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju. Białystok 2003.

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia. W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”.

 


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 01-07-2022 21:38)