SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening twórczości - course description

General information
Course name Trening twórczości
Course ID 05.5-WP-TPzAP-TT-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Wyzwolenie i uświadomienie słuchaczom posiadanych przez nich cech twórczych oraz ich usprawnienie

 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i specjalnej oraz pedagogiki ogólnej i zdolności

Scope

Organizacja i przebieg treningu: skład grupy, kompozycja zajęć, fazy pracy indywidualnej i grupy. Współdziałanie. Porozumiewanie się. Klimat zespołu. Budowanie kontraktu grupowego. Poznajmy się. Tworzymy grupy. Dostrzegamy różnorodność. Pracujemy inaczej. Rozwijamy intuicje. Twórcza samoocena. Ciekawość poznawcza. Potrzeba naprawiania. Motywacja i jej rodzaje. Zdolności twórcze: abstrahowanie, skojarzenia, dedukowanie, indukcja, intuicja, metaforyzowanie, transformowanie. Przezwyciężanie przeszkód: widzę inaczej, osłabianie wewnętrznej cenzury, twórcza samoocena, normy grupowe. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w treningach twórczości. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności treningu twórczości: rola prowadzącego, motywacja  uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce treningu twórczości w edukacji.

Teaching methods

dyskusja, praktycznego działania, projektowanie zadań, praca w grupach, burza mózgów,

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warsztaty zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz indywidualnego zaprojektowanie treningów twórczości dla dzieci.

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń

Recommended reading

Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.

Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011

Nęcka E., Trening twórczości, Kraków, 1992

Further reading

Magda-Adamowicz, Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.

Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.

Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 08-07-2022 15:26)