SylabUZ
Course name | Czynnik ludzki w lotnictwie |
Course ID | 06.1-WM-ILOT-P-CzLwLot- 22 |
Faculty | Faculty of Mechanical Engineering |
Field of study | Inżynieria lotnicza |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Bezzałogowe statki powietrzne, Mechanika i obsługa lotnicza |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania ryzykiem zagrożeń, zarządzania bezpieczeństwem i identyfikacją zagrożeń w lotnictwie, pomocnych w redukowaniu błędów i negatywnego wpływu czynnika ludzkiego oraz podniesieniu bezpieczeństwa, jakości i efektywności pracy.
Ergonomia w inżynierii lotniczej. Prawo i przepisy lotnicze.
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Wprowadzenie do problematyki czynnika ludzkiego w lotnictwie. Statystyki wypadków lotniczych. Prawa Murphy'go. | 2 | ||||
W2 | Ludzkie możliwości i ograniczenia. Zmysły, percepcja, kojarzenie faktów, wnioskowanie. | 2 | ||||
W3 | Procesy informacyjne. Uwaga i percepcja. Pamięć trwała i operacyjna.Podejmowanie decyzji. | 2 | ||||
W4 | Klaustrofobia i dostęp fizyczny. Środowisko fizyczne. | 2 | ||||
W5 | Czynnki wpływające na wydajność. Degradacja możliwości ludzkich. Zmęczenie i przemęczenie. Stresy. Warunki uciążliwe. | 2 | ||||
W6 | Elementy psychologii społecznej. Odpowiedzialność indywidualna i grupowa. Motywacja i demotywacja.Praca zespołowa. Modele kierowania zespołem. Komunikacja. Rejestracja pracy. Zadania. Rozpowszechnianie informacji. Uaktualnianie, okres ważności. | 2 | ||||
W7 | Błędy w obsłudze technicznej. Błędy ludzkie. Modele błędów. | 2 | ||||
W8 | Przyczyny, łańcuch błędów. Metody walki z błędami. | 2 | ||||
W9 | System zarządzania bezpieczeństwem (SMS). Zarządzanie ryzykiem jako element SMS w lotnictwie. Poziomy zarządzania ryzykiem w lotnictwie i rodzaje ryzyka. | 2 | ||||
W10 | Obszary analiz do zarządzania ryzykiem zagrożeń. Identyfikacja zagrożeń, źródła zagrożeń, atrybuty źródeł zagrożeń, grupowanie źródeł zagrożeń, formułowanie zagrożeń, poziomy możliwości i poziomy skutków aktywizacji zagrożeń, charakteryzowanie zagrożeń. | 2 | ||||
W11 | Zdarzenia niepożądane i niebezpieczne. Scenariusze rozwoju zdarzeń niebezpiecznych. Modele ryzyka, uogólniony model ryzyka, szacowanie ryzyka. Wartościowanie/wycena ryzyka zagrożeń i kategorie ryzyka. | 2 | ||||
W12 | Reagowanie na ryzyko zagrożeń, postępowanie wobec ryzyka, środki redukcji ryzyka - element systemów bezpieczeństwa, monitorowanie ryzyka i komunikowanie o ryzyku. | 2 | ||||
W13 | Zasady zarządzania ryzykiem w ramach organizacji. Źródła zagrożeń i zagrożenia dla bezpieczeństwa lotów. Praktyczne sposoby eliminowania lub zmniejszania ryzyka zagrożeń w działalności lotniczej. | 2 | ||||
W14 | Zasady prowadzenia dokumentacji sprawozdawczej z procesu szacowania ryzyka zagrożeń w lotnictwie. | 2 | ||||
W15 | Zapewnianie bezpieczeństwa. Elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w małych organizacjach lotniczych. | 2 | ||||
Suma: | 30 | 0 |
Lp. | Treści programowe - ĆWICZENIA | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
C1 | Analiza wypadków lotniczych - studium przypadku. | 4 | ||||
C2 | Analiza wpływu organizacji obsługi technicznej na bezpieczeństwo (przepływ informacji). | 2 | ||||
C3 | Analiza błędów w obsłudze technicznej. Metody ich redukcji. | 3 | ||||
C4 | Identyfikacja zagrożeń, źródeł zagrożeń i atrybutów źródeł zagrożeń w obsłudze technicznej. | 2 | ||||
C5 | Określenie i szacowanie ryzyka, środki redukcji ryzyka. | 2 | ||||
C6 | Analiza systemu zarządzania bezpieczeństwem w małej organizacji lotniczej. | 2 | ||||
Suma: | 15 | 0 |
Wykłady konwencjonalne z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Ćwiczenia. Praca z materiałami źródłowymi. Praca zespołowa w trakcie wykonania ćwiczeń. Prezentacja rozwiązań, analiza i dyskusja nad uzyskanymi wynikami.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sporządzonych sprawozdań ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu z uwzględnieniem obecności i aktywności studenta na zajęciach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
Modified by dr inż. Daniel Dębowski (last modification: 12-01-2023 13:24)