Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami algebry liniowej, geometrii analitycznej, analizy matematycznej I (rachunku różniczkowego i całkowego) oraz wyposażenie studentów w podstawowe narzędzia matematyczne niezbędne do formułowania i rozwiązywania typowych, prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów.
Prerequisites
Znajomość matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej.
Scope
Wykład
Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości. (1h)
Liczby zespolone. Działania na liczbach zespolonych. Zasadnicze twierdzenie algebry. (2h)
Macierze. Działania na macierzach. Wyznacznik macierzy. Macierz odwrotna. (2h)
Metody rozwiązywania układów. Metoda eliminacji Gaussa. (2h)
Geometria analityczna w przestrzeni. Wektory. Iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany wektorów. (2h)
Płaszczyzny i proste w przestrzeni. (2h)
Kolokwium (1h)
Ciągi liczbowe. Granice ciągów. Twierdzenia o granicach ciągów. (2h)
Granica funkcji. Twierdzenia o granicach funkcji. Asymptoty. (2h)
Ciągłość funkcji. Nieciągłości funkcji.Twierdzenia o funkcjach ciągłych. ( 1h)
Pochodna funkcji. Różniczka funkcji. Pochodne wyższych rzędów. (2h)
Twierdzenia o pochodnych. Reguła de L’ Hospitala. (2h)
Badanie funkcji. Monotoniczność i ekstrema funkcji. Wypukłość i punkty przegięcia funkcji. (2h)
Całki nieoznaczone. Funkcje pierwotne. Twierdzenia o całkach nieoznaczonych. (2h)
Całka oznaczona. Zastosowanie całki oznaczonej (2h)
Kolokwium (1h)
Teaching methods
Wykład: konwencjonalny, problemowy, prezentacja.
Ćwiczenia: praca w grupach, rozwiązywanie typowych zadań ilustrujących tematykę przedmiotu.
Ćwiczenia na zastosowanie teorii, rozwiązywanie zadań problemowych.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia: Średnia ocen z kolokwiów oraz aktywności na ćwiczeniach.
Wykład: Egzamin / kolokwium w formie pisemnej/ustnej poprzedzony uzyskaniem zaliczenia z ćwiczeń.
Ocena końcowa: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
.
Recommended reading
Leitner R.: Zarys matematyki wyższej dla studentów. WNT 2001
McQuarrie D.: Matematyka dla przyrodników i inżynierów. PWN 2005