SylabUZ

Generate PDF for this page

Marketing produktów technologicznych - course description

General information
Course name Marketing produktów technologicznych
Course ID 06.9-WM-ZiIP-P-28_22
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Management and Production Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Małgorzata Śliwa
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Project 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Głównym skutkiem kształcenia będzie poznanie elementów marketingu, istoty zarządzania marketingowego oraz budowania planu marketingowego. Student pozna aktualne trendy dla wsparcia działań promocyjnych (np. social media).

Prerequisites

Mikroekonomia.

Scope

Wykład:

W1: Zarys teorii marketingu, marketing strategiczny i operacyjny. Kategorie marketingu, marketing dóbr produkcyjnych i konsumpcyjnych, towarów, usług i informacji, zachowania nabywców, marketing usług. Marketing produktów technologicznych.

W2: Strategia marketingowa.

W3-4: Plan marketingowy. Analiza rynku (analiza otoczenia bliższego za pomocą metody benchmarking), analiza SWOT, analiza zasobów. Marketing MIX: produkt – cykl życia produktu, pozycjonowanie oferty, segmentacja rynku, korzyści wynikające z zakupu produktu, pojęcie asortymentu, etapy wprowadzania nowych produktów, pojęcie marki, pozycjonowanie i repozycjonowanie, mapy percepcji produktu, cena – strategie cenowe, punkt rentowności, rodzaje cen, kalkulacja ceny, dystrybucja – kanały dystrybucji, rodzaje dystrybucji, systemy dystrybucji, stopnie intensywności dystrybucji, optymalna wielkość zamówienia, zarządzanie procesem dystrybucji, promocja – reklama, opakowanie, promocja sprzedaży, public relations, publicity, propaganda, sprzedaż osobista, formy promocji.

W5: Social media w marketingu.

W6: Neuromarketing: definicja, cel, przykłady, sposoby badań.

W7: System informacji marketingowej - wewnętrzna dokumentacja przedsiębiorstwa, wywiad marketingowy, badania marketingowe – określenie przedmiotu i celu badań, opracowanie planu badawczego, gromadzenie informacji, analiza informacji, raporty z badań, metody badań marketingowych - wywiad, obserwacje, kwestionariusze ankiety, itd., system wspomagania decyzji marketingowych. E-comerce.

W8. Kolokwium zaliczeniowe. Propozycja ocen końcowych.

Projekt:

P1: Ustalenie zakresu przedsięwzięcia: dane potencjalnego przedsiębiorstwa - branża, struktura firmy, grupa docelowa, obszar działalności, oferowane produkty (usługi)  - czyli pomysł oraz stan obecny, zdefiniowanie celu przedsięwzięcia – czyli dla jakiego produktu zostanie stworzona strategia marketingowa.

P2: Przeprowadzenie analizy konkurentów za pomocą metodyki benchmarking’u. Określenie potencjalnego cyklu życia produktów (usług). Analiza SWOT. 

P3: Marketing MIX: zdefiniowanie procesu kalkulacji ceny, wybór metody ustalenia ceny, propozycja strategii cenowej; określenie strategii dystrybucji: ilość kanałów, opis funkcji i zależności. Wybór środków promocji mix, zaproponowanie strategii promocji.

P4-5: Projekt działań promocyjnych z wykorzystaniem social mediów.

P6-7: Przeprowadzenie badań marketingowych - określenie celu badań, grupy respondentów opracowanie kwestionariusza ankiety, przeprowadzenie bada pilotażowych, wprowadzenie zmian w kwestionariuszu ankiety, przeprowadzenie badan głównych, zaprezentowanie wyników badań. Określenie planu marketingowego dla przedsięwzięcia.

P8: Zaliczenie projektu: prezentacja multimedialna efektów pracy nad projektem. Propozycja ocen końcowych

Teaching methods

Wykład konwencjonalny. Projekt. Praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie na ocenę

Ocena wystawiana na podstawie testu pisemnego obejmującego weryfikację znajomości podstawowych zagadnień. Min. 50% punktów.

Projekt: zaliczenie na ocenę

Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z realizacją zadań projektowych i przygotowania prezentacji.

Ocena końcowa: 50%W, 50%P

Recommended reading

  1. Stawarz-García B.: Content marketing i social media: Jak przyciągnąć klientów, PWN, Warszawa, 2017
  2. Setiawan I., Kartajaya H., Kotler Ph.: Marketing 4.0, MT Biznes, 2017
  3. Trzmielak D., Zehner W., Marketing nowych technologii i produktów B+R, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020
  4. Żukowski M.: Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, Onepress, 2020.

Further reading

  1. Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa, 1994
  2. Patalas-Maliszewska J., Kłos S.: Determinanty rozwoju przedsiębiorstw w aspekcie zarządzania Wiedzą, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2013
  3. Patalas-Maliszewska J., Woźniak W., Kłos S.: Ekonomiczne aspekty wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach MSP, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008

Notes


Modified by dr inż. Małgorzata Śliwa (last modification: 02-03-2023 17:04)