SylabUZ

Generate PDF for this page

Information Systems in Medicine - course description

General information
Course name Information Systems in Medicine
Course ID 06.9-WM-IB-D-01_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Biomedical Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Katarzyna Arkusz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

  • ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia i zarządzania medycznymi bazami danych,
  • zapoznanie studentów z architekturą systemów informatycznych wspomagających pracę szpitala oraz ukształtowanie umiejętności wyboru właściwego systemu informatycznego i jego wdrożenia w jednostkach służby zdrowia,
  • zapoznanie studentów z zaawansowanymi systemami komputerowymi wspierającymi diagnostykę i terapię oraz ukształtowanie umiejętności z zakresu wdrażania i utrzymywania sprzętu diagnostycznego i terapeutycznego.

Prerequisites

techniki obrazowania medycznego, cyfrowe przetwarzanie sygnałów, automatyczne systemy diagnostyki medycznej.

Scope

Treści wykładów:

Bazy danych w medycynie.
1. Modelowanie struktur danych za pomocą diagramów związków encji. 
2-3. Podstawy języka SQL.
4. Tworzenie i edycja struktur danych w bazach danych. Systemy zarządzania bazami danych.
5. Elektroniczna kartoteka pacjenta.
6. Aspekty dostępności i bezpieczeństwa danych medycznych.

Systemy informatyczne wspomagające pracę jednostek służby zdrowia.
7. Zintegrowany system informatyczny szpitala.
8. System archiwizacji i dystrybucji obrazów. Standardy i protokoły wykorzystywane do transmisji i zapisu danych medycznych.
9. Integracja systemów medycznych w szpitalu.
10. Metody wdrażania systemów informatycznych w jednostkach służby zdrowia.

Systemy komputerowe w terapii i diagnostyce.
11. Systemy elektrodiagnostyki medycznej i diagnostyki obrazowej.
12. Terapeutyczne urządzenia programowalne. Standaryzacja diagnostyki i terapii.
13. Automatyzacja i wspomaganie procesów diagnostycznych i terapeutycznych.
14. Metody wdrażania elektronicznych systemów diagnostycznych i terapeutycznych.
15. Zaliczenie.

Treść laboratorium:

1. Przygotowanie koncepcji aplikacji - nazwa, cele, funkcjonalności, potencjalni klienci, prototyp interfejsu; Zebranie wstępnych wymagań systemu; Sporządzenie dokumentacji projektowej.
2. Prezentacja koncepcji aplikacji na forum grupy; Wspólna dyskusja nad prezentowanym pomysłem - określenie zalet, wad, propozycje zmian; Wprowadzenie zmian w koncepcji uwzględniających wyniki dyskusji
3. Modelowanie systemu oraz jego otoczenia; Notacja i diagramy Zunifikowanego Języka Modelowania (UML).  Diagramy przypadków użycia. Diagramy sekwencji i kolaboracji. Analiza stanów systemu. Diagramy stanów i aktywności. Diagramy klas. Diagramy maszyny stanowej.
4. Praca nad GUI (Graphical User Interface).
5. Tworzenie struktury aplikacji; Implementacja funkcjonalności.
6. Testowanie oprogramowania.
7. Zaliczenie.

 

Teaching methods

wykład: burza mózgów, dyskusja, zajęcia praktyczne, wykład konwencjonalny

laboratorium: burza mózgów, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, praca w grupach, zajęcia praktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego. Punktacja kolokwium: 
Ocena 5,0 - student uzyskał 90-100% punktów;
Ocena 4,5 - student uzyskał 80-89% punktów;
Ocena 4,0 - student uzyskał 70-79% punktów;
Ocena 3,5 - student uzyskał 60-69% punktów;
Ocena 3,0 - student uzyskał 51-59% punktów.


Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawdzianów i referatów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna wszystkich ocen.
Ocena końcowa = ocena zaliczenia z formy zajęć wykład (50%) + ocena zaliczenia z formy zajęć laboratorium (50%)

Recommended reading

  1. Huang H. K.: PACS and Imaging Informatics, John Willey & Sons, New Jersey, 2010.
  2. Pianykh O. S.: Digital Imagine and Comunication in Medicine (DICOM), Springer, 2008.
  3. Piętka E.: Zintegrowany system informacyjny w pracy szpitala, PWN 2004.
  4. Kącki E., Kulikowski J.L., Nowakowski A., Waniewski E. (red.): Systemy komputerowe i teleinformatyczne w służbie zdrowia Tom 7, Exit, 2003.
  5. Tadeusiewicz, R., Wajs ,W. (red): Informatyka Medyczna, Wydawnictwo AGH, Kraków, 1999.
  6. Rudowski R. (red): Informatyka medyczna, PWN, 2003.
  7. Roterman-Konieczna I.: Elementy informatyki medycznej 1. Ścieżki kliniczne, wirtualny pacjent, telekonsultacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
  8. Cieciura M., Olchowik W.: Metody i narzędzia projektowania komputerowych systemów medycznych, VIZJA PRESS&IT, 2009.
  9. Cieciura M., Olchowik W.: Modelowanie i zastosowanie komputerowych systemów medycznych, VIZJA PRESS&IT, 2009.

Further reading

  1. Drever K., Hirschorn D., Thrall J.H., Mehta A. (red): PACS: A Guide to the Digital Revolution, Springer, 2006.
  2. Branstetter B. F. (red.): Practical Imaging Informatics: Foundations and Applications for PACS Professionals, Springer, 2009.
  3. Cytowski J., Gielecki J., Gola A.: Cyfrowe przetwarzanie obrazów medycznych. Algorytmy. Technologie. Zastosowania, Exit, 2008.
  4. Nałęcz, M. (red.): Problemy biocybernetyki i inżynierii biomedycznej. Tom 6: Informatyka medyczna. WKiŁ, Warszawa 1991.

Notes


Modified by dr hab. inż. Katarzyna Arkusz, prof. UZ (last modification: 08-05-2023 15:35)