SylabUZ

Generate PDF for this page

INNOVATIONS MANAGEMENT - course description

General information
Course name INNOVATIONS MANAGEMENT
Course ID 04.0-WZ-ZarzP-ZI
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Management
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomiki i zarządzania procesami innowacyjnymi jako głównych kategorii i dominant rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju, regionów i podmiotów gospodarczych. Nabycie umiejętności identyfikacji problemów innowacyjnych i kierunków działań innowacyjnych.

Prerequisites

----

Scope

Pojęcie innowacji i postępu naukowo-technicznego. Źródła i klasyfikacje innowacji. Liniowy model procesu innowacyjnego. Sprzężeniowe i systemowe modele procesów innowacyjnych. Innowacje jako proces. Miejsce i rola działalności badawczo-rozwojowej w procesie innowacyjnym. Proces innowacyjny w mikro i makro skali. Ryzyko i problemy finansowania działalności innowacyjnej. Funkcjonalne obszary zarządzania w działalności innowacyjnej. Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw. Typy strategii innowacyjnych przedsiębiorstw. Problemy ochrony własności intelektualnej w Polsce.

Teaching methods

Wykład: wykład z elementami konwersatoryjnymi, prezentacja multimedialna, wykorzystanie metody case study. 

Ćwiczenia: Kolokwium, wykorzystanie metody case study, prezentacja multimedialna, konwersatorium, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie zaliczenia z wykładu wiąże się z uzyskaniem co najmniej 50% punktów z wcześniej udostępnionego zestawu pytań. Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń wymaga  otrzymania pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium, pozytywnej oceny z pisemnego projektu przygotowanego w grupie 2-3 osobowej.

Alternatywnym sposobem zaliczenia ćwiczeń jest udział w badaniu naukowym obejmującym identyfikację profilu działalności i zachowań przedsiębiorstw innowacyjnych.

Recommended reading

  1. Ellwood, P., Grimshaw, P., & Pandza, K., Accelerating the innovation process: A systematic review and realist synthesis of the research literature. International Journal of Management Reviews, 19(4), 510-530, 2017.
  2. Appio, F. P., Frattini, F., Petruzzelli, A. M., & Neirotti, P., Digital transformation and innovation management: A synthesis of existing research and an agenda for future studies. Journal of Product Innovation Management38(1), 4-20, 2021.
  3. Świadek, A., Regionalne systemy innowacji w Polsce, Difin, Warszawa  2011.
  4. Janasz, W. (red. nauk.), Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji, Difin, Warszawa 2011.
  5. Janasz, W., Kozioł-Nadolna, K., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
  6. Janasz, W. (red. nauk.), Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej, Difin, Warszawa 2009.
  7. K. Mieszkowski, K., Piech, (red. nauk.), Gospodarka oparta na wiedzy i innowacyjność przedsiębiorstw-wybrane zagadnienia, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2011.
  8. Kraśnicka T., Innowacje w zarządzaniu. Nowe ujęcie. Wyd. CHBeck, Warszawa 2018.

Further reading

  1. Innowacyjność w skali makro i mikro, red. nauk. B. Kryk, K. Piech, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2009.
  2. Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską,  pr. zb. pod red. W. Janasza,– Difin, Warszawa 2005
  3. Drucker P.F.: Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992
  4. J. Wiśniewska, Ekonomiczne determinanty dyfuzji innowacji produktowych i technologicznych w banku komercyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2004,
  5. Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie transformacji, pr. zb. pod red. W. Janasza,– Difin, Warszawa 2004
  6. Janasz W., Janasz K, Prozorowicz M., Świadek A., Wiśniewska J.: Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw, Wyd. Nauk. US, Szczecin 2001
  7. Janasz W., Janasz K., Kornacka D., Świadek A., Wiśniewska J.: Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw, Wyd. Nauk. US, Szczecin 2003
  8. Pomykalski: Zarządzanie innowacjami, PWN, Warszawa 2001

Notes


Modified by dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ (last modification: 29-05-2023 14:40)