SylabUZ

Generate PDF for this page

Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin - course description

General information
Course name Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin
Course ID 14.0--PSChP-Seminarium Monograficzne IIG - Pomoc psy-S23
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 2
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Poszerzenie wiedzy na temat funkcjonowania rodziny i jej szczególnych problemów. Poznanie zasad pracy terapeutycznej z rodziną oraz wsparcia psychologicznego dla rodziny, małżeństwa. Porównanie terapii rodzin, par oraz indywidualnej.

Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.

Prerequisites

Znajomość wiedzy z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, psychopatologia rozwoju, psychologia osobowości, psychologia kliniczna.

Scope

Strategie i formy pracy terapeutycznej z rodziną w zakresie wybranych problemów funkcjonowania rodziny.

Specyfika i charakterystyka normatywnych kryzysów rozwojowych i problemów wychowawczych i ich znaczenie dla funkcjonowania rodziny.

Pomoc psychologiczna w sytuacjach trudnych i kryzysowych ukierunkowana na rodzinę, parę, młodzież i dzieci.

Teaching methods

wykład problemowy, praca z książką, dyskusja, metoda przypadków, prezentacja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej, związanej z tematyką zajęć (temat sformułowany przez prowadzącego do wyboru przez studentów) oraz aktywności studentów na seminariach konwersatoryjnych.

Recommended reading

wybrane rozdziały:

1. Gaś Z., (1995). Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa

2. Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana przez osobę prowadzącą zajęcia na początku semestru;

Further reading

wybrane rozdziały:

1. Pilecka W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków

2. Radziwiłłowicz W., (2010). Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

3. Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (2006). (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków

4. Oleszkowicz A. (2006). Bunt młodzieńczy: uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa

5. Oleszkowicz A., Senejko A. (2017). Psychologia dorastania, Warszawa

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 02-10-2023 10:11)