SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gleboznawstwo |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-P-g.01-2014-L-S14_pNadGenPS2CG |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura krajobrazu |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Wprowadzenie studentów w podstawy gleboznawstwa – genezy gleb, właściwości i klasyfikacji; ujęcie gleby jako miejsca życia roślin uprawnych oraz elementu środowiska przyrodniczego; określenie wpływu właściwości fizycznych, chemicznych i fizyczno-chemicznych gleb na ich żyzność wraz z możliwościami regulacji; zapoznanie z przyczynami i formami przekształceń gleb, warunkującymi poprawność gospodarowania gruntami i kształtowania środowiska.
Formalne: brak
Nieformalne: znajomość podstawowych procesów biologicznych i chemicznych oraz geografii
Program wykładów:
Podstawowe pojęcia gleboznawcze; Gleba i jej funkcje; Czynniki glebotwórcze; Procesy glebotwórcze; Trójfazowy układ gleby; Budowa i skład fazy stałej gleb; Właściwości fizyczne, chemiczne i fizyczno-chemiczne gleb; Biologiczne przemiany w glebach; Systematyka genetyczna gleb Polski na tle innych systemów klasyfikacyjnych; Klasyfikacja bonitacyjna; Kompleksy przydatności rolniczej gleb; Charakterystyka głównych typów, podtypów i gatunków gleb Polski; Antropogeniczne przekształcenia gleb; Zmiany właściwości gleb pod wpływem gospodarki rolnej, leśnej i sadowniczej; Czystość gleb w świetle przepisów i norm.
Program zajęć laboratoryjnych i terenowych:
Opis profilu glebowego – zajęcia terenowe; Pobieranie próbek glebowych; Podstawowe metody oznaczeń polowych materiału glebowego; Oznaczanie podstawowych wskaźników fizyczno-chemicznych gleb – odczyn, zasolenie, kwasowość hydrolityczna, suma kationów o charakterze zasadowym, skład granulometryczny, właściwości buforowe gleb; Czytanie map glebowych.
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, wykład problemowy
metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk chemicznych, fizycznych i biologicznych zachodzących w glebach, sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji glebowych i terenowych, ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową składają się:
Oceną z przedmiotu jest ocena z egzaminu końcowego.
Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 10:15)