SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ochrona środowiska |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-P-o.ś.01-2014-W-S14_pNadGenQR4MR |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura krajobrazu |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska. Omówienie najważniejszych zagadnień sozologicznych. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
Formalne: brak
Nieformalne: podstawy ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej, podstawowa wiedza z zakresu nauk o środowisku
Program wykładów:
Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Omówienie naturalnych zasobów Ziemi. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych. Wykazanie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Omówienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Tematyka związana z ochroną atmosfery. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Omówienie zagrożenia radiologicznego i skażenia promieniotwórczego. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.
Program ćwiczeń:
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku, a także z formami ochrony przyrody w Polsce.
Metody podające: wykład informacyjny (wykład wraz z prezentacją multimedialną) wykład problemowy.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta przy opracowywaniu ćwiczeń z zakresu ochrony środowiska (zajęcia ćwiczeniowe).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Bartkowski T., Kształtowanie i ochrona środowiska człowieka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1991
2. Budnikowski A., Ochrona środowiska jako problem globalny, Wyd. PWE, Warszawa 1998
3. Krebs Ch.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2001
4. Pullin A., Biologiczne podstawy ochrony środowiska, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005
1. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
2. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003
3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009
4. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008
Limit studentów na ćwiczeniach wynosi 20 osób.
Zmodyfikowane przez dr inż. Katarzyna Łuszczyńska (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 10:07)