SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Teaching Techniques - course description

General information
Course name Fundamentals of Teaching Techniques
Course ID 05.1-WK-MATP-PD-Ć-S14_pNadGenW6QJN
Faculty Faculty of Mathematics, Computer Science and Econometrics
Field of study Mathematics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Alina Szelecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności z zakresu ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.

Scope

  1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyka matematyki.
  2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele współczesnej szkoły. Szkolnictwo alternatywne. Współczesne koncepcje nauczania.
  3. System oświaty. Elementy prawa oświatowego. Szkoła i jej program. Programy nauczania i ich ewaluacja. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej.
  4. Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się. Cele kształcenia. Metody i zasady nauczania matematyki.
  5. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Typy i modele lekcji matematyki. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
  6. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne.
  7. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki.
  8. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania.
  9. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
  10. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.

 

Teaching methods

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: krótkiego pisemnego referatu (20%), sprawdzianu (40%), przygotowanych materiałów do zajęć (30%), obecności i aktywności na zajęciach (10%). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Recommended reading

  1. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
  2. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki.
  3. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
  4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.
  5. F. Urbańczyk, Zasady nauczania matematyki.
  6. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

Further reading

  1. B. Rabijewska (red.), Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki.
  2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki.
  3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
  4. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Notes


Modified by dr Alina Szelecka (last modification: 14-09-2016 07:34)