SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ewolucjonizm |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BiolP-Ewol-W-S14_pNadGen7GDRM |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Celem zajęć z ewolucjonizmu jest zapoznanie studentów z rolą teorii i empirii w naukach przyrodniczych; przekazanie studentom wiedzy o pochodzeniu Wszechświata, Układu Słonecznego, Ziemi, życia; przekazanie studentom wiedzy z zakresu molekularnego podłoża procesów ewolucyjnych; zapoznanie studentów z historią myśli ewolucyjnej; zapoznanie studentów z mechanizmami ewolucji w świetle teorii konwencjonalnych i niekonwencjonalnych; przekazanie studentom wiedzy z zakresu teorii specjacji oraz przebiegu filogenezy; zapoznanie studentów ze źródłami zmienności organizmów.
Znajomość podstaw botaniki, zoologii, ekologii, biochemii, biofizyki, genetyki.
WYKŁAD: wyjaśnianie w naukach przyrodniczych, rola teorii i badań empirycznych; pochodzenie Wszechświata, Układu Słonecznego, Ziemi, życia; molekularne podłoże procesów ewolucyjnych, teorie biogenetyczne "białek pierwszych" i "świata RNA", zegar molekularny; historia myśli ewolucyjnej; teoria ewolucji Darwina, teoria doboru naturalnego, dobór płciowy, dobór grupowy i krewniaczy; źródła zmienności; biologiczne pojęcie gatunku, teorie specjacji, badanie przebiegu filogenezy; taksonomia i ewolucja, zasady taksonomii filogenetycznej, kladyzm; tempo ewolucji i wymieranie gatunków, strategia ewolucyjnie stabilna, makroewolucja (punktualizm, gradualizm); ewolucja życia na Ziemi, elementy biogeografii, antropogeneza, ewolucja mózgu, niekonwencjonalne teorie ewolucyjne.
podająca (wykład w formie prezentacji multimedialnej)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Egzamin przeprowadzany jest w formie ustnej. Student odpowiada na trzy problemowe pytania.
1. Dzik J. Dzieje życia na Ziemi. Wprowadzenie do paleobiologii. PWN, Warszawa 2003;
2. Futuyma D. Ewolucja. WUW, Warszawa 2008;
3. Krzanowska H. i in. Zarys mechanizmów ewolucji. PWN, Warszawa 1995;
4. Kuźnicki L., Urbanek A. Zasady nauki o ewolucji. PWN, Warszawa 1970;
5. Urbanek A. Jedno istnieje tylko zwierzę... MIZ PAN, Warszawa 2007.
1. Hall B. Łatwe drzewa filogenetyczne. WUW, Warszawa 2008;
2. Hoffman A. Wokół ewolucji. PIW, Warszawa 1997;
3. Kubicz A. Tajemnice ewolucji molekularnej. PWN, Warszawa 1999;
4. Mayr E. To jest biologia, nauka o świecie ożywionym. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002;
5. Ryszkiewicz M. Ewolucja. Od Wielkiego Wybuchu do Homo Sapiens, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr Jan Cichocki (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 08:42)