SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-OSP-Ekol-W-S14_pNadGen95HRL |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 20 | 1,33 | - | - | Egzamin |
Wykład/Zdalne | 25 | 1,67 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia / Zdalne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie ekologii jako dyscypliny naukowej posługującej się specyficznymi i właściwymi sobie pojęciami i metodami badawczymi. Zakłada się, że po zaliczeniu przedmiotu student będzie znał podstawowe pojęcia i techniki badań ekologicznych, rozumiał zasady regulujące funkcjonowanie układów ekologicznych na różnych poziomach organizacji żywej przyrody, umiał powiązać znaczenie czynników środowiskowych z ich wpływem na strukturę i funkcjonowanie organizmów w ramach tworzących się układów ekologicznych, rozumiał znaczenie wpływu działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów kuli ziemskiej. Ponadto, student zapozna sie z historią i zróżnicowaniem ekosystemów wodnych i lądowych Polski.
Zaliczone kursy z zakresu biologii roślin i biologii zwierząt.
WYKŁAD: Wstęp do Ekologii. Ziemia – planeta życia. Czynniki astrofizyczne, geofizyczne i geograficzne kształtujące warunki środowiska życia na Ziemi. Środowisko życia na Ziemi. Czynniki ekologiczne w środowisku lądowym i wodnym. Strefy klimatyczno-roślinne Ziemi. Organizacja biosfery. Biomy Ziemi. Czynniki historyczne wpływające na rozmieszczenie organizmów: biogeografia historyczna i przyczynowa. Państwa roślinne Ziemi. Krainy zoogeograficzne. Biogeografia mórz. Różnorodność biologiczna. Równowaga biocenotyczna. Różnorodność biologiczna a równowaga biocenotyczna. Struktura i zmienność biocenoz. Sukcesja ekologiczna. Ekologia krajobrazu. Przepływ energii i obieg materii w przyrodzie. Historia, klasyfikacja i charakterystyka ekosystemów Polski. ĆWICZENIA: Czynniki środowiskowe i grupy ekologiczne organizmów. Tolerancja ekologiczna i bioindykatory. Ekologia populacji: liczebność / zagęszczenie, dynamika liczebności, śmiertelność, rozrodczość, struktura przestrzenna, wiekowa, płciowa i socjalna, strategie życiowe. Biocenoza: struktura i organizacja, oddziaływania między organizmami. Ekosystem: struktura troficzna i funkcjonowanie.
WYKŁAD - metoda podająca: wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
ĆWICZENIA - metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD - egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzony w formie ustnej. Student zobowiązany jest do odpowiedzi na co najmniej dwa z trzech pytań problemowych dotyczących znajomości pojęć ekologicznych i analizy procesów ekologicznych ĆWICZENIA - warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć konwersatoryjnych oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich pisemnych kolokwiów (w formie otwartych i zamkniętych pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) oraz zaliczenie wszystkich kart pracy przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń.
1. Banaszak J., Wiśniewski H.: Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
2. Krebs Ch. J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
3. Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
Zmodyfikowane przez dr Anna Wróblewska-Kurdyk (ostatnia modyfikacja: 20-12-2016 12:19)