SylabUZ
Course name | Przedmiot wybieralny 16................................................................................................. |
Course ID | 13.9-WB-BTP-PW16-L-S14_pNadGenPOXH3 |
Faculty | Faculty of Biological Sciences |
Field of study | Biotechnology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem zajęć jest nabycie przez studenta teoretycznej wiedzy o indykacyjnym znaczeniu różnych grup organizmów (roślin naczyniowych, mchów, glonów, porostów). Student będzie orientował się w podstawowych współczesnych metodach fitoindykacji i ich zasadach; potrafi wymienić główne gatunki wskaźnikowe flory Polski; rozpoznać główne typy
indykatorów środowiskowych; potrafi wykorzystać odpowiedni skalę, wskaźniki i indeksy indykacyjne w badaniach naukowych i monitoringu.
Zaliczone kursy z zakresu botaniki systematycznej oraz ekologii ogólnej na poziomie studiów pierwszego stopnia.
Pojęcie o fitoindykacji. Gatunki wskaźnikowe. Ekologiczne liczby wskaźnikowe. Wskaźniki zanieczyszczeń powietrza. Porosty jako bioindykatory, skala porostowa. Glony: wskaźniki okrzemkowe, indeks saprobowy. Mchy jako indykatory zanieczyszczeń środowiska. Wykorzystanie roślin naczyniowych w poszukiwaniu geologicznym.
Ćwiczenia laboratoryjne. Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na ocenę – ocena składa się z wyników pisemnego kolokwium obejmującego treści zajęć (20 pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) (50%),
opracowania wybranego zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej (30%) oraz aktywności na zajęciach (20%).
1. Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring. ARW Grzegorczyk, Warszawa.
2. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Kóżański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U. 2002. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. Instytut Botaniki PAN im. W. Szafera, Kraków.
3. Roo-Zielińska E. 2004. Fitoindykacja jako narzędzie oceny środowiska fizycznogeograficznego. Podstawy teoretyczne i analiza porównawcza stosowanych metod.
Prace geograficzne, 199. IGiPZ PAN, Warszawa.
1. 2002. Wysocki C., Sikorski P. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
2. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Modified by dr Andrzej Jurkowski (last modification: 15-09-2016 11:58)