SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Chemia medyczna |
Kod przedmiotu | 13.3-WL-Lek-ChM |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie wiadomości słuchaczy z zakresu chemii ogólnej i organicznej. Pokazanie związku pomiędzy strukturą układów molekularnych a ich reaktywnością. Opanowanie przez studentów umiejętności prowadzenia badań i pomiarów oraz interpretacji otrzymywanych wyników.
Znajomość chemii organicznej i nieorganicznej na poziomie szkoły średniej.
Wykład. Skład pierwiastkowy materii. Wiązanie chemiczne – rodzaje wiązań chemicznych w powiązaniu z reaktywnością chemiczną. Równowagi w roztworach wodnych (dysocjacja elektrolityczna, moc kwasów i zasad, pH, bufory, pojemność buforowa). Wybrane zagadnienia kinetyki reakcji chemicznych (kataliza, kataliza enzymatyczna). Budowa i właściwości wybranych klas związków organicznych (alkohole, aldehydy, aminy, aminokwasy, węglowodany, lipidy). Związki heterocykliczne i ich znaczenie fizjologiczne.
Ćwiczenia. Zaznajomienie studentów z technikami pracy laboratoryjnej i obsługą sprzętu laboratoryjnego. Zaznajomienie studentów z wiedzą o podstawowych metodach i technikach analizy chemicznej mających zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej.
Wykłady w liczbie 15 godzin – metoda podająca w postaci prezentacji wizualnej;
Ćwiczenia w liczbie 30 godzin – prowadzone w grupach 10 – 12 osobowych przy użyciu aparatury w laboratorium chemicznym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
4. Końcową ocenę zaliczeniową stanowi średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów oraz ze sprawozdań.
Egzamin końcowy w formie testowej.
Gałasiński W. Chemia medyczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2004.
Kędryna T. Chemia ogólna z elementami biochemii. Wyd. ZamKor Kraków 2006.
Hart H. Chemia organiczna. Krótki kurs. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2006
Żak I. Chemia medyczna. Wyd. Śląska Akademia Medyczna Katowice 2001
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 18-07-2019 12:15)