SylabUZ

Generate PDF for this page

STRATEGIC MANAGEMENT - course description

General information
Course name STRATEGIC MANAGEMENT
Course ID 04.0-WZ-ZarzD-ZS-Ć-S14_pNadGenLFF10
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Management / Logistic management
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Wiesław Danielak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Celem nauczania przedmiotu jest: Poznanie istoty, zasad, modeli, metod i technik zarządzania strategicznego; Poznanie procesów analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii; Stosowanie metod analizy strategicznej, planowania strategicznego i implementacji strategii do rozwiązania problemów zarządzania.  

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotów: podstawy zarządzania, nauka o organizacji, zarządzanie projektami, makroekonomia, koncepcje zarządzania.

Scope

W ramach prowadzonych wykładów: Istota strategii i zarządzania strategicznego. Szkoły i nurty zarządzania strategicznego; Poziomy i rodzaje strategii. Globalny i lokalny kontekst strategii; Proces formułowania strategii; Wizja, misja i cele strategiczne organizacji; Konkurencyjność a przewaga konkurencyjna organizacji; Metody analizy strategicznej otoczenia organizacji; Elementy strategicznej analizy sektora; Metody planowania strategicznego; Implementacja strategii; Alianse strategiczne (alians strategiczny, fuzje przedsiębiorstw); Zarządzanie strategiczne w kontekście nurtu zasobowego; Organizacja ucząca się; Strategie kooperacji i tworzenia wartości dodanej; Modele businessu; Zarządzanie strategiczne w warunkach oddziaływań globalizacji i dynamicznego otoczenia.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: Istota strategii i zarządzania strategicznego. Szkoły i nurty zarządzania strategicznego; Poziomy i rodzaje strategii; Zastosowanie metod: analizy strategicznej, planowania strategicznego, implementacji strategii (metody zarządzania portfelem projektów). 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, symulacja, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną.

Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykazanie się znajomością przedstawionych w trakcie ćwiczeń metod i technik zarządzania strategicznego; przedstawienie cząstkowych i końcowego opracowania projektu: planowania strategicznego i implementacji strategii; uzasadnienie wyboru zastosowanych metod i technik planowania strategicznego i implementacji strategii; wyjaśnienie/uzasadnienie wyników pracy. Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z projektu (60%), oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (40%).

Zaliczenie z wykładu: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej  oceny z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej - odpowiedź na trzy pytania z zagadnień obowiązujących do egzaminu. Zagadnienia podane będą studentom miesiąc przed egzaminem. Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).

Recommended reading

1.      Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.

2.      Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.

3.      Morgan M., Levitt R.E., Malek W., Skuteczne wdrażanie strategii, PWN, Warszawa 2010.

4.      Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.

5.      Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi strategicznej, PWE, Warszawa 2004.

Further reading

1.      Kaplan R. S., Horton D. P., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa 2007.

2.      Łobejko S., Pierścionek Z. (red), Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.

3.      Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcje i zastosowania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003.

4.      Romanowska M., Wachowiak P. (red.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (last modification: 14-09-2016 13:19)