SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychological-pedagogical preparation for III educational stage - course description

General information
Course name Psychological-pedagogical preparation for III educational stage
Course ID 05.3-WA-EASPD-PP3-W-S14_pNadGenQLTYX
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Jerzy Herberger
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Poszerzenie wiedzy studentów z zakresu teorii oraz praktyki psychologicznej i pedagogicznej. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami edukacyjnymi.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki.

Scope

Ambiwalencja roli, ewolucja funkcji zawodowych, autorytet współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Ewaluacja efektów pracy. Radzenie sobie w sytuacjach stresowych. Rozwój społeczny, moralny, fizyczny i poznawczy młodzieży w okresie adolescencji. Formy aktywności i zjawiska patologiczne wśród gimnazjalistów. Stymulowanie i wspieranie rozwoju młodego człowieka. Samorządność. Twórczy nauczyciel, twórczy uczeń. Dziedziny wychowania (wychowanie estetyczne, moralne, obywatelskie, patriotyczne, zdrowotne). Współpraca szkoły ze środowiskiem. Założenia psychologii i pedagogiki humanistycznej.

Teaching methods

Wykład problemowy, opis.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia wykładów jest praca pisemna (opracowanie referatu/prezentacji multimedialnej/portfolio wybranego zagadnienia z zakresu pedagogiki i psychologii). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z przygotowania psychologicznego i przygotowania pedagogicznego.

Recommended reading

  1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, tłum. J. Łuczyński, M. Olejnik, PWN, Warszawa 2012.
  2. Horby G., Hall E., Hall K., Nauczyciel wychowawca, tłum. J. Bartosik, GWP, Gdańsk 2005.
  3. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
  5. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.

Further reading

  1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów, WSiP, Warszawa 2002.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
  3. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. Brzezińska, GWP, Gdańsk 2005.
  4. Śliwerski B., Współczesne kierunki I nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
  5. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, tłum. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2005.

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 19-09-2016 19:55)