SylabUZ

Generate PDF for this page

BASES OF THE LEARNING AND HISTORY OF THE IDEA - course description

General information
Course name BASES OF THE LEARNING AND HISTORY OF THE IDEA
Course ID 08.1-WZ-BezP-FNHI-S16
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study National Security
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Adrianna Grabizna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęci jest zapoznanie Studentów bezpieczeństwa narodowego z podstawowymi problemami, tradycjami, stanowiskami i argumentami dotyczącymi fundamentów nauki i historii idei.

Prerequisites

Brak.

Scope

Treść wykładów: Ontologiczne i epistemologiczne fundamenty nauki, pojęcie prawdy (klasyczna teoria prawdy, realizm, idealizm, instrumentalizm); starożytny i średniowieczny spór o uniwersalia na przykładzie współczesnego sporu o gatunek w biologii i sporu o status ontologiczny sztuki; zagadnienie dualizmu/monizmu na przykładzie pojęcia świadomości w systemach naturalnych i sztucznych (ujęcie kognitywne); klasyczne zagadnienia etyczne uzupełnione o współczesne zagadnienie altruizmu odwzajemnionego; koncepcje natury człowieka a koncepcje ekonomiczne i ustrojowe (liberalizm, komunitarianizm, libertarianizm); ideowe fundamenty państwa prawa, demokracji i wolności obywatelskich.

Treść ćwiczeń: Eksperyment myślowy „Chiński pokój” (The Chinese Room Argument) Johna Searla, odniesienie do zagadnień świadomości w systemach naturalnych i sztucznych; eksperyment myślowy „Zombi” (The Zombie Argument) Davida Chalmersa a Kartezjusz; eksperyment etyczny „Łodzi ratunkowej” (Lifeboat Ethics) Garetta Hardina oraz zagadnienia „tragedii wspólnych pastwisk” (the tragedy of the commons) i altruizmu odwzajemnionwgo; seria doświadczeń z etyki eksperymentalnej (x-phi Joshua Knobe) dotyczące determinizmu i indeterminizmu, intencjonalności, etc. wchodzące w dialog z klasycznymi ujęciami tych zagadnień, m.in. Arystotelesa; zasada praworządności i postawa demokratyczna; różne koncepcje wolności w praktyce.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, problemowy.

Ćwiczenia: eksperymenty myślowe wykorzystane jako podstawa do klasycznej metody problemowej, metoda tekstu przewodniego, dyskusja panelowa i wielokrotna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie minimalnej ilości punktów z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, aktywność oraz uzyskanie minimalnej ilości punktów z testu końcowego.

Recommended reading

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii I–II, Lwów 1931, III, Kraków 1950.

Further reading

1.        G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1994-1999.

2.        John R. Searle, Umysł. Krótkie Wprowadzenie. Rebis, Poznań, 2010.

Notes

Brak.


Modified by dr hab. Adrianna Grabizna (last modification: 05-09-2016 09:26)