SylabUZ
Course name | Piano |
Course ID | 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Zaliczenie semestru 1
Fortepian semestr 2
- utrwalanie cech prawidłowej postawy –rola ułożenia ciała, zawieszenia rąk, oddychania
- kształtowanie aparatu gry, pogłębianie poczucia swobody i elastyczności
- gamy i pasaże w szybszych tempach w celu rozwoju biegłości motorycznej i aplikaturowej
- prosta faktura polifoniczna i polifonizująca –rozwijanie słyszenia linearnego i niezależności rąk
- zasady ćwiczenia – ogólne / wyrabianie systematyczności, higieny pracy/- szczegółowe / koncentracja, utrwalanie niewielkich fragmentów, zapamiętywanie potknięć i błędów/. Tworzenie własnych wprawek dla pokonania doraźnych problemów oraz umiejętność ich trafnego doboru i stosowania w pracy nad utworami.
- kryteria stylowości /wiedza dotycząca utworów z różnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem utworów opracowywanych w semestrze/
- pogłębianie wiedzy i umiejętności związanych z pedalizacją / proste sposoby pedalizacji lewy i prawy pedał/ - rozwój samokontroli słuchowej koniecznej do oceny własnej gry
- gra a vista – zapoznanie z zasadami usprawniającymi czytanie a vista i ich wdrażanie przy czytaniu łatwych i krótkich utworów fortepianowych
- wprowadzenie prostych akompaniamentów /partii fortepianu towarzyszącego/i łatwych utworów na cztery ręce - praca nad elementarnymi zagadnieniami kameralistyki
- gra publiczna – prezentacja prostego i krótkiego utworu w warunkach zarysowujących problematykę gry na estradzie /prezentacja gry adresowana do małego grona studentów/ respektowanie i realizowanie poprawnych form zachowania.
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.
Etiudy – zbiory etiud B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa,
K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.
Utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”/ wyd. PWM /,
J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe preludia”,
„Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel „Utwo-
ry wybrane / wyd. PWM / itp.
Formy klasyczne – wybory sonatin -opr. Hoffmann-Rieger, S.Raube /wyd.PWM / ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory /wyd. Peters/;
L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty
Utwory dowolne – Czytanki muzyczne z I-IV / wyd.PWM /; R.Schumann, P.Czajkowski - Al-
bum dla młodzieży; Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szy-
manowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara /wyd. PWM /, wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta .F.Chopina itp.
Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów, oraz akompaniamenty do utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!
A. Foldes ABC pianisty, PWM, Kraków ,1966
W. Chmielowska – Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM, Kraków,1971,
H. Neuhaus „Sztuka pianistyczna” PWM, Kraków 1970,
G. Sandor „O grze na fortepianie-gest, wyraz ,dźwięk” , PWN, Warszawa 1994
Modified by prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała (last modification: 17-10-2016 18:01)