SylabUZ

Generate PDF for this page

Piano - course description

General information
Course name Piano
Course ID 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
  • dr hab. Karol Schmidt
  • mgr Danuta Ługowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista

Prerequisites

Zaliczenie semestru 1

Scope

Fortepian  semestr 2

-  utrwalanie cech prawidłowej postawy –rola ułożenia ciała, zawieszenia rąk, oddychania

- kształtowanie aparatu gry, pogłębianie poczucia swobody i elastyczności 

- gamy i pasaże w szybszych tempach w celu rozwoju biegłości motorycznej i aplikaturowej

- prosta faktura polifoniczna i polifonizująca –rozwijanie słyszenia linearnego i niezależności rąk

-  zasady ćwiczenia – ogólne / wyrabianie systematyczności, higieny pracy/- szczegółowe / koncentracja, utrwalanie niewielkich fragmentów, zapamiętywanie potknięć i błędów/. Tworzenie własnych wprawek dla pokonania doraźnych problemów oraz umiejętność ich  trafnego doboru i stosowania w pracy nad utworami.

- kryteria stylowości /wiedza dotycząca utworów z różnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem utworów opracowywanych w semestrze/

- pogłębianie wiedzy i umiejętności związanych z pedalizacją / proste sposoby pedalizacji lewy i prawy pedał/ - rozwój samokontroli  słuchowej koniecznej do oceny własnej gry 

- gra a vista – zapoznanie z zasadami usprawniającymi  czytanie a vista i ich wdrażanie  przy czytaniu łatwych i  krótkich utworów fortepianowych 

- wprowadzenie prostych akompaniamentów /partii fortepianu towarzyszącego/i łatwych utworów na cztery ręce - praca nad elementarnymi zagadnieniami kameralistyki

- gra publiczna – prezentacja prostego i krótkiego utworu w warunkach zarysowujących problematykę gry na estradzie /prezentacja gry adresowana do małego grona studentów/ respektowanie i realizowanie poprawnych form zachowania.                          

REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

 

 

 

      

 

 

Teaching methods

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • praca indywidualna i dyskusja
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia  następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.

Recommended reading

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa,

               K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”/ wyd. PWM /,

                J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe preludia”,

               „Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel „Utwo-

                ry wybrane / wyd. PWM / itp.

      Formy klasyczne – wybory sonatin  -opr. Hoffmann-Rieger, S.Raube /wyd.PWM / ; W.A.Mozart –                   Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory /wyd. Peters/; 

          L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV / wyd.PWM /; R.Schumann, P.Czajkowski - Al-

            bum dla młodzieży; Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szy-

            manowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara /wyd. PWM /, wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta .F.Chopina itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów, oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos,   skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Further reading

A. Foldes ABC pianisty, PWM, Kraków ,1966

W. Chmielowska – Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM, Kraków,1971,

H. Neuhaus „Sztuka pianistyczna” PWM, Kraków 1970,

G. Sandor „O grze na fortepianie-gest, wyraz ,dźwięk” , PWN, Warszawa 1994

Notes


Modified by prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała (last modification: 17-10-2016 18:01)