SylabUZ

Generate PDF for this page

Concurrent Engineering - course description

General information
Course name Concurrent Engineering
Course ID 06.9-WM-ZIP-P-47_14gen
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Management and Production Engineering / Production and Services Management
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Roman Kielec, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Project 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z ideą współbieżnego rozwiązywania wybranych zagadnień realizacji projektowania produktu z wykorzystaniem pracy zespołowej, internetu i dostępnych systemów komputerowych. Nabycie umiejętności podejmowania decyzji w projektach multidyscyplinarnych o złożonej strukturze informacyjnej.

Prerequisites

Zarządzanie produkcją i usługami, Grafika inżynierska, Podstawy projektowania inżynierskiego

Scope

Wykład

Pojęcie inżynierii współbieżnej. Cele inżynierii współbieżnej. Projektowanie na cały "cykl życia" produktu. Porównanie inżynierii współbieżnej z tradycyjnym (sekwencyjnym) procesem realizacji produktu. Główne obszary problemowe projektowania w inżynierii współbieżnej. Zasadnicze różnice i ich wpływ na zdolność konkurencyjną przedsiębiorstwa. Zarys metodologii prac projektowych. Struktura organizacyjna przedsiębiorstw i sposób zarządzania. Zasady organizacji pracy zespołowej. Systemy informacyjne: systemy CAD/CAM/CIM, zarządzanie danymi produktu, bazy danych. Planowanie i wybrane metody harmonogramowania. Metody CPM i PERT. Diagramy Gantt’a. Zarządzanie projektem. Metody i narzędzia wspomagające pracę zespołów wielodyscyplinowych. Warunki wprowadzania inżynierii współbieżnej w przedsiębiorstwie.

Projekt

Modernizacja wybranego produktu według zadanego kryterium. Przeprowadzenie dekompozycji produktu. Opracowanie marszruty technologicznej z doborem parku maszynowego oraz transportu wewnątrzzakładowego. Transfer nowych technologii. Dobór multidyscyplinarnego zespołu roboczego. Wykonanie harmonogramu przedsięwzięcia tradycyjnymi metodami planowania oraz nową metodą macierzy sprzężeń. Opracowanie optymalnego harmonogramu produkcji z systemem decyzyjnym. Identyfikacja działań sekwencyjnych, równoległych i współbieżnych. Zarządzanie magazynem. Kanały dystrybucji.

Teaching methods

Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Podczas prowadzenia wykładów wykorzystywana metoda burzy mózgów. Praca zespołowa w trakcie wykonania ćwiczeń projektowych zgodnie z ideą inżynierii współbieżnej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Ocena wystawiana na podstawie sprawdzianu pisemnego obejmującego weryfikację znajomości podstawowych zagadnień.

Projekt

Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z realizacją zadań projektowych i przygotowanie sprawozdania oraz składowej za „obronę” przez studenta sprawozdania z realizacji projektu.

Recommended reading

  1. Kielec R. “Metoda planowania procesów projektowo-konstrukcyjnych z wykorzystaniem sprzężeń zwrotnych”. Rozprawa doktorska. Uniwersytet zielonogórski 2003.
  2. Lowe A.J., Ridgway K., „Quality Function Deployment", University of Sheffield, Sheffield, England, 2000.
  3. Steward D., „An overview of thefivepillars ofthe concurrent engineering body of knowledge", Soce News, The Society of Concurrent Engineering, Los Angeles, Spring 2000.

Further reading

  1. Parsaei H.R., Sullivan W.G., Concurrent Engineering, Chapman & Hali, London, 1993.
  2. Kusiak A. „ Concurrent Engineering”, John Willey&Sons, New York 1993.

Notes


Modified by dr inż. Roman Kielec, prof. UZ (last modification: 15-09-2016 00:58)