SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Chirurgia - kardiochirurgia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-Lek-Ch-K |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z chorobami układu krążenia. Zdobycie wiadomości dotyczących przyczyn, objawów, diagnostyki i postępowania terapeutycznego w zakresie chorób kardiologicznych.
Student powinien umieć zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować ewentualne konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę.
Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w kardiologii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, farmakologii, propedeutyki chirurgii, propedeutyki pediatrii i propedeutyki chorób wewnętrznych, patomorfologii, radiologii.
WYKŁADY:
WYKŁAD 1. Patofizjologia i prewencja miażdżycy, stabilna choroba wieńcowa.
WYKŁAD 2. Leczenie zachowawcze, inwazyjne i kardiochirurgiczne choroby niedokrwiennej serca.
WYKŁAD 3. Ostre zespoły wieńcowe Rola kardiologa interwencyjnego i kardiochirurga.
WYKŁAD 4. Zaburzenia rytmu serca leczenie inwazyjne i kardiochirurgiczne.
WYKŁAD 5. Zaburzenia przewodzenia – wskazania do stymulacji
WYKŁAD 6. Nagła śmierć sercowa i resuscytacja
WYKŁAD 7. Nadciśnienie tętnicze
WYKŁAD 8. Nabyte wady serca-czy tylko kardiochirurgia?
WYKŁAD 9. Wrodzone wady serca. Leczenie przezskórne i kardiochirurgiczne.
WYKŁAD 10. Ostra i przewlekła niewydolność serca. Leczenie zachowawcze i inwazyjne.
WYKŁAD 11. Kardiomiopatie - możliwości leczenia inwazyjnego i chirurgicznego.
WYKŁAD 12. Infekcyjne zapalenie wsierdzia Kiedy operować?
WYKŁAD 13. Zapalenie mięśnia sercowego, choroby osierdzia. Leczenie farmakologiczne i operacyjne.
WYKŁAD 14. Nadciśnienie płucne i żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Kiedy leczymy inwazyjnie a kiedy chirurgicznie?
WYKŁAD 15. Choroby aorty. Kogo operować a komu implantować stentgraft?
ĆWICZENIA:
Ćwiczenie 1. Patofizjologia i prewencja miażdżycy.
Ćwiczenie 2. Choroba niedokrwienna serca – stabilna choroba niedokrwienna serca. Wskazania do rewaskularyzacji przezskórnej i chirurgicznej.
Ćwiczenie 3. Ostre zespoły wieńcowe. Leczenie inwazyjne i chirurgiczne.
Ćwiczenie 4. Inwazyjna diagnostyka i leczenie w kardiologii.
Ćwiczenie 5. Badania elektrofizjologiczne i hemodynamiczne.
Ćwiczenie 6. Nabyte wady serca. Metody leczenia chirurgicznego.
Ćwiczenie 7. Zaburzenia rytmu serca Leczenie farmakologiczne ,ablacje, kardiochirurgia.
Ćwiczenie 8. Przewlekła i ostra niewydolność serca leczenie na Oddziale Kardiologii i Kardiochirurgii.
Ćwiczenie 9. Nadciśnienie tętnicze pierwotne i wtórne Czy można leczyć operacyjnie czy tylko farmakologicznie.
Ćwiczenie 10. Infekcyjne zapalenie wsierdzia, zapalenie mięśnia sercowego, choroby osierdzia leczenie zachowawcze i chirurgiczne.
Ćwiczenie 11. Kardiomiopatie i kanałopatie. Rola kardiologa i kardiochirurga.
Ćwiczenie 12. Wrodzone wady serca Leczenie operacyjne i przezskórne.
Ćwiczenie 13. Nadciśnienie płucne i żylna choroba zakrzepowo – zatorowa. Nowe metody leczenia inwazyjnego i chirurgicznego.
Ćwiczenie 14. Omdlenia .Ostre zespoły aortalne - leczenie chirurgiczne i inwazyjne w Hemodynamice.
Ćwiczenie 15. Interpretacja elektrokardiogramów , Test
Ćwiczenia w grupach 5 osób prowadzone w oddziale kardiologii oraz w poradni kardiologicznej. W praktycznym nauczaniu nacisk kładziony jest na nabycie umiejętności diagnostyki i prewencji pierwotnej i wtórnej chorób układu sercowo-naczyniowego. Podczas ćwiczeń student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego. Umiejętność samodzielnego wykonania i interpretacja badania EKG.
Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Zaliczenie odbytych ćwiczeń na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa oraz oceny umiejętności praktycznych w formie ustnej przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalna 1 nieobecność usprawiedliwiona, odrobienie opuszczonych zajęć z inną grupą studencką.
Zaliczenie końcowe w formie testowej, test jednokrotnego wyboru – do zaliczenia niezbędne udzielenie 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku oceny niedostatecznej z testu końcowego należy przystąpić do zaliczenia w terminie i trybie uzgodnionym z odpowiedzialnym za zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 16-07-2019 11:59)