SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ochrona, degradacja i rekultywacja krajobrazu |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchKP-ochr.degrad.rekult.- 16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura krajobrazu |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gleb i metodami oraz technikami ich rekultywacji.
Formalne: brak
Nieformalne: brak
Program wykładów:
Czynniki zmienności środowiska. Różnorodność biologiczna oraz elementów nieożywionych jako element krajobrazu. Degradacja krajobrazu: przyczyny, skutki, formy. Zabudowa terenów jako element degradacji krajobrazu. Procesy intensywnej urbanizacji i industrializacji. Uszczelnienie powierzchni ziemi i jego skutki. Wybór kierunku i celów rekultywacji. Rekultywacja techniczna i biologiczna terenów. Rewitalizacja obszarów o zaburzonej estetyce i funkcjonalności. Metody przeciwdziałania degradacji środowiska.
Program ćwiczeń terenowych:
Opis terenowy zjawisk krajobrazowych. Ustalanie wskaźników degradacji środowiska dla wskazanych terenów.
Program zajęć projektowych:
Czytanie map z informacja przyrodniczą. Wykonanie projektu prostego terenu zdegradowanego, obejmującego charakterystykę terenu, ocenę stanu oraz harmonogram działań rekultywacyjnych, obmiary prac i skrócony kosztorys.
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład problemowy
metody poszukujące: problemowe: giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk chemicznych, fizycznych i biologicznych zachodzących w glebach oraz zjawisk degradacyjnych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji glebowych i terenowych; ćwiczeniowo-praktyczne: laboratoryjna, obserwacji i pomiaru w terenie, studium przykładowe; projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie 100% zajęć laboratoryjnych i terenowych.
Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).
Brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 11:33)