SylabUZ

Generate PDF for this page

Staff Training and Social Communication - course description

General information
Course name Staff Training and Social Communication
Course ID 06.9-WM-BHP-P-39_14L_pNadGenPI6RW
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Occupational Health and Safety / Occupational Safety Engineering
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
  • dr Aneta Klementowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu: kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych;  komunikacji społecznej (systemami komunikowania społecznego).

Prerequisites

Elementarna wiedza z zakresu psychologii i socjologii pracy.

Scope

Specyfika procesu nauczania dorosłych. Współczesne znaczenie kształcenia ustawicznego. Kształcenie pracownicze w formach szkolnych (kształcenie zawodowe na etapie zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły średniej oraz uczelni wyższych). Klasyfikacja organizatorów pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych, uczestnicy edukacji pozaszkolnej. Formy pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych. Komunikologia jako dyscyplina naukowa (etapu rozwoju nauki o komunikowaniu, podstawowe nurty teoretyczne). Komunikowanie jako proces. Komunikacja werbalna, niewerbalna, zasady komunikacji pisemnej, sztuka słuchania, zarządzanie przestrzenią. Znaczenie komunikacji interpersonalnej i pozawerbalnej w pracy zawodowej (w tym w służbach BHP). Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania w komunikacji interpersonalnej – propozycje studentów. Systemy komunikowania społecznego: organizacyjny (komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie, w tym służb BHP), publiczny (sztuka prezentacji i wystąpień publicznych), polityczny, masowy. Komunikacja międzykulturowa. Nietypowe sytuacje komunikacyjne (np. prowadzenie rozmów telefonicznych). Nowe technologie informatyczne jako narzędzie komunikowania się. Sytuacje konfliktowe a style komunikacji interpersonalnej.

Teaching methods

Wykład, ćwiczenia praktyczne, metoda problemowa, metoda projektu, różne odmiany dyskusji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na ocenę laboratoriów odbywa się na podstawie ocenionych projektów i sprawdzianów. Wykład zaliczany jest wg pisemnego sprawdzianu (kolokwium). Ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej z ocen z laboratoriów i wykładu z jednakową wagą.

Recommended reading

  1. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2002.
  2. Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2002.
  3. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
  4. Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.
  5. Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice 1999.
  6. Sorlin Pierre, Mass media. Kluczowe pojęcia, Wrocław 2001.
  7. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.
  8. Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna: postawa, mimika, gest, Wrocław 1996.
  9. Wódz K., Wódz J. (red.), Funkcje komunikacji społecznej, Dąbrowa Górnicza 2003.

Further reading

  1. Aleksander T. (red.), Środowiska wychowawcze i edukacja dorosłych w dobie przemian, Kraków 2003.
  2. Kwiatkowska G.E., Markiewicz K., Komunikowanie się. Nowe wyzwania, Lublin 2010.
  3. Markiewicz K., Soroka J., Komunikowanie się w sytuacjach społecznych, Lublin 2009.
  4. Mruk H. (red.), Komunikowanie się w biznesie, Poznań 2002.
  5. Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1991.
  6. Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.
  7. „Edukacja Dorosłych” – półrocznik.
  8. „Edukacja ustawiczna Dorosłych" - kwartalnik

Notes


Modified by dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (last modification: 14-09-2016 21:05)